fbpx

Worden wat je wilt

De leugen achter ‘je kunt alles worden wat je wilt’

‘Als je echt zou geloven in je eigen kracht, zou niemand je tegen kunnen houden. Belangrijker nog: je zou jezelf ook niet meer tegenhouden. Je kunt alles doen, zijn of hebben wat je wilt. Wat je nodig hebt, is een doel, tijd en doorzettingsvermogen.’  Dit klinkt prachtig, maar is dat ook waar? En wat kunnen leerlingen hiermee?

Is alles wel maakbaar?

Ondanks dat ik zeker geloof dat we tot meer in staat zijn dan we zelf soms geloven, vraag ik me wel écht af of bovenstaande uitspraken kloppen en of we dit naar onze leerlingen ook zodanig moeten communiceren. Jongeren hebben een bijzonder hoog groeipotentieel. Ze kunnen vaak veel verder komen dan wij denken. En ook dan zij zichzelf voor kunnen stellen. Uiteraard is aanleg een belangrijke factor. Want wat er niet in zit, kun je er niet uit halen.

We zijn niet allemaal als Mozart

Met andere woorden: niet iedereen kan een Mozart worden. Tegelijkertijd is het menselijk brein heel flexibel, zeker in de puberteit. Ook wordt het ontwikkelniveau van iemands talent voor een grote mate bepaald door de omgeving en dat wat de jongere dagelijks doet. Doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen vanuit de jongere en steun vanuit de sociale omgeving zijn belangrijke elementen om een jongere te laten presteren.

De adolescentie is de tijd voor ontwikkeling

Daarnaast weten we dat juist de adolescentie vaak hét moment is waarin sommige jongeren gaan uitblinken met hun talent. Het brein is in deze ontwikkelingsfase extra flexibel en daardoor in staat om bepaalde taken goed te leren. Daarom bieden we hen op deze leeftijd zo veel mogelijk verschillende taken en lesstof aan. Wat ze nu opslaan, zullen ze niet snel vergeten. Het nadeel daarvan is dat veel jongeren op deze leeftijd hun brein inzetten voor schoolvakken, maar vaak zonder veel enthousiasme.

De adolescentie is de tijd voor ontwikkeling

Daarnaast weten we dat juist de adolescentie vaak hét moment is waarin sommige jongeren gaan uitblinken met hun talent. Het brein is in deze ontwikkelingsfase extra flexibel en daardoor in staat om bepaalde taken goed te leren. Daarom bieden we hen op deze leeftijd zo veel mogelijk verschillende taken en lesstof aan. Wat ze nu opslaan, zullen ze niet snel vergeten. Het nadeel daarvan is dat veel jongeren op deze leeftijd hun brein inzetten voor schoolvakken, maar vaak zonder veel enthousiasme.

Er zitten grenzen aan de maakbaarheid

Dus ja… juist deze leeftijdsfase is een belangrijke als het uitkomt op groei vermogen en talentontwikkeling. Maar… Ik geloof niet dat alles maakbaar is. Er zijn grenzen, want je kunt nu eenmaal niet OVERAL in uitblinken. Ieder mens is uniek gemaakt, met zijn eigen specifieke talenten en opgedane kennis en kunde. Dit betekent veel goeds, maar het betekent ook dat je niet alles kunt bereiken in het leven. De druk die wij op onze leerlingen leggen door hen te laten geloven dat ze ALLES kunnen bereiken wat ze willen, is niet reëel en naar mijn mening zelfs misleidend.

De druk die wij op onze leerlingen leggen door hen te laten geloven dat ze ALLES kunnen bereiken wat ze willen, is niet reëel en naar mijn mening zelfs misleidend. 

Het gaat niet alleen om wat je doet, maar evengoed om wat je laat

Waar het werkelijk om draait, is dat we leren accepteren dat we gewoon niet alles kunnen bereiken in het leven. Onze leerlingen een worst voorhouden met de uitspraak ‘Je kunt alles worden wat je zou willen zijn’ is gebakken lucht. Daar kunnen ze niets mee, omdat het simpelweg niet waar is.

Zo’n lokkertje kan uiteindelijk uitdraaien op grote teleurstellingen, waardoor leerlingen tot de conclusie komen dat dit blijkbaar wel voor anderen geldt, maar niet voor hen. Het gevoel van falen op dat ene gebied kan op hen drukken, waardoor ze ook niet tot bloei komen op de plek waar ze juist wel tot hun recht zouden komen.

uitval onder vierdejaars is groot

Met name de havo- en vwo vierdejaars ervaren grote prestatiedruk, wat steeds vaker leidt tot uitval of mentale problemen. Weten wat jij kan doen om dit te voorkomen? Zoek contact met ons via deze link.

De druk om succesvol te moeten zijn

Er ligt zoveel druk op het feit dat het voor iedereen zichtbaar zou moeten zijn wat je hebt bereikt in het leven. Maar écht impact hebben we nog altijd het meest door gewoon ons leven te leiden naar ons beste kunnen, met de talenten en kwaliteiten die we hebben gekregen. Dat hoeft helemaal niet zichtbaar op een podium of in een beroep waar je veel geld verdient. Laten we die druk alsjeblieft van onze jongeren afhalen. Het enige waar ze naar zouden moeten streven, is het zo optimaal mogelijk inzetten van hun eigen talenten. Niet het zo perfect mogelijk inzetten, maar eruit halen wat erin zit. Zit er niet meer in? Dan halen we er dus ook niets meer uit.

Als je gelooft dat het leven maakbaar is, is het behoorlijk frustrerend als je tegen je eigen gebreken aan loopt en die van de mensen om je heen.
- Guido Roorda

Dromen hebben een grote prijs

Als je gelooft dat het leven maakbaar is, is het behoorlijk frustrerend als je tegen je eigen gebreken aan loopt en die van de mensen om je heen. Als je bovendien blijft dromen van iets onbereikbaars, dan raak je teleurgesteld. Dat is een grote prijs. Is dat het waard? Iedere leerling is uniek gemaakt en heeft unieke kwaliteiten. Het is voor sommigen dus niet mogelijk om bepaalde dingen te bereiken, gewoonweg omdat hij niet die kwaliteiten of talenten heeft. Dit is een waarheid die we onze leerlingen vaker voor mogen gaan houden.

De winst van eerlijke reflectie

Nuance is hierin zeker belangrijk. Het is uiteraard nooit de bedoeling dat ze een overtuiging ontwikkelen waarbij ze denken: ‘Dat kan ik toch niet’. Als zich kansen voordoen, moeten ze wel met beide handen aangepakt worden. Als je dromen niet overeenkomen met wat je kunt, dan is het meer dan belangrijk dat je tevreden kunt zijn met wat je wél kunt en bereikt hebt. Het leven heeft nu eenmaal grenzen. Als je geen goede stem hebt, word je doorgaans geen goede zanger, hoe graag je dat ook zou willen. Dromen horen in overeenstemming te zijn met je talent en met wat je kunt.

Ik zie jongeren als kwetsbare mensen in een verwarrende maatschappij - Els van Dijk

Jouw inbreng als docent

Een ander belangrijk aspect wat we bij de bespreking van dit onderwerp zeker niet achterwege mogen laten, is het feit dat je in dit leven vrijwel altijd afhankelijk bent van andere mensen. Alleen kun je veel, maar je hebt toch echt andere mensen nodig. Laten we onze leerlingen alsjeblieft aanmoedigen om te blijven dromen, en hun verkregen talenten in te zetten, maar… Laten we hen hierin alsjeblieft ook een realistisch beeld meegeven.  Ja, we kunnen een verschil maken in ons eigen leven en het leven van anderen. Maar de definitie van succesvol zijn heeft niet altijd te maken met je bankrekening of het aanzien dat je verkregen hebt.
Het draait in het leven niet alleen om onszelf. 

Bertina Bartlett

Over Marije Perik:

Marije Perik (1989) heeft een grote passie om de richtlijnen uit de Bijbel te combineren met de inzichten die zij opdeed tijdens de studie Toegepaste Psychologie met specialisme ‘Jeugd en Ontwikkeling’. Zij is als trainer en spreker voor jongeren en ouders betrokken bij diverse projecten, waaronder Creatieve Preventie.

VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN

Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.

× Waar kan ik je mee helpen?