Blogserie Lifeline
De kracht van bemoedigen
De impact van gesproken woord is enorm! Je kunt er potentie in vrijzetten of iemand het leven moeilijk maken. Inmiddels is de kreet ‘schelden doet geen zeer’ volledig onderuit gehaald door de wetenschap. Woorden hebben kracht! Jij als docent hebt dus een gigantische impact op al je leerlingen!
Fotografisch oog
Een fotograaf is erin getraind. Je oog valt op datgene wat het vastleggen waard is. Je ziet iets, je bekijkt iets en je realiseert jezelf: Wow, dit iets unieks, dit is iets bijzonders. In relatie tot andere mensen merk je zo snel zo weinig op of registreer je wel iets moois maar leg je dat niet vast door het te benoemen. Zo kan je kind een tekening laten zien terwijl je aan het strijken bent, en met een oog zeg je: ‘dat heb je mooi gedaan!’. Hoe mooi is het dat je op dat moment door je hurken heen gaat, je kind aankijkt en zorgt dat je boodschap ook echt aangekomen is.
“Met jouw woorden kun je iets heel krachtigs scheppen, namelijk bevestiging en erkenning.”
Zorg dat je boodschap aankomt!
Zo vaak geef je een compliment aan een leerling en wordt deze al weggewuifd voordat deze daadwerkelijk binnen komt. Zo snel worden woorden teniet gedaan omdat het wel meevalt, of dat anderen het veel beter kunnen. Met jouw woorden kun je iets heel krachtigs scheppen, namelijk bevestiging en erkenning. Het feit dat je iemand ziet. Dat je iemand kent. Of dat je iets waardeert in iemand.
Vertraag!
Zo snel ga je voorbij aan talenten, passie, uitdagingen, kracht van collega’s, het management of de leerlingen. Door te vertragen en eens stil te staan bij de mensen om je heen kun je jouw oog trainen om het positieve te zien. Juist ook bij die collega of die leerling die het bloed onder je nagels vandaan haalt. Het is maar net wat je ziet. En het is zoveel makkelijker om die dingen te benoemen die je nu net NIET aanstaan. Die dingen die je irriteren aan iemand anders, want die triggeren iets in je zijn. Irritatie is een gevoel waar je makkelijk bij kunt. Ook wanneer je jezelf nu nagaat wanneer je voor het laatst geïrriteerd was, kun je vast zo een situatie terug halen.
Tijdelijke actie!
Vraag nu gratis en vrijblijvend de eerste lesbrief van lespakket (un)Shakable aan en leer de leerlingen om standvastig te staan in het leven.
Ontgin de diamanten
Wanneer je dan kijkt naar de dingen die je waardeert in de ander, moet je daar soms moeite voor doen. Je moet tot actie komen en op zoek gaan naar die diamanten. En afhankelijk van de persoonlijke situatie van die ander kan dat soms echt wel moeilijk zijn. Denk maar aan die collega die nu zo onwijs veel angst en stress ervaart rondom covid-19, of een leerling die te dealen heeft met een heftige thuissituatie waar jij niet vanaf weet of een autistische leerling die moeilijk om kan gaan met veranderingen. Maar ik weet dat ze er altijd zijn!
Over Marije van den berg
Marije van den Berg is spreker, coach en auteur. Ze volgde haar opleiding tot integratief coach bij Groundwork. Na haar jarenlange ervaring met preventie- en jeugdwerk bij stichting Chris/De Hoop GGZ en stichting BUtogether, is ze zelfstandig verder gegaan als spreker. Daarnaast werkt zij voor De Zichtmakers, een evenementen en media bureau. Binnen Creatieve Preventie is Marije actief binnen het uitzetten van de grote lijnen van het online weerbaarheidsprogramma LIFELINE – iets wat écht haar hart heeft - en draagt ze haar steentje bij in de strategische marketing communicatie.
VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN
Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.