Blogserie Lifeline
zelfbeeld onder jongeren
‘Het ontwikkelen van een gezond zelfbeeld is van groot belang!’
Stel je eens voor dat je nu weer 14 jaar oud zou zijn, hoe zou je dan in het leven staan? Zou je dan de ervaringen die je in de afgelopen jaren opgedaan hebt graag meenemen? Zou je andere keuzes gemaakt hebben? Of zou je heerlijk genieten van die tijd als jongere? In mijn gesprek met mensen ontdek ik dat veel mensen blij zijn dat ze niet meer in die turbulente pubertijd leven. De wijsheid die men opgedaan heeft door de jaren heen en de stabiliteit die inmiddels ingetreden is doet velen goed. Wat een voorrecht heb je dan als docent dat je juist veel impact kunt hebben op je leerlingen. Onderschat jouw invloed nooit!

En toen werd je puber
Juist in de pubertijd verandert er van alles. Van de oudste leerling in groep 8 ben je opeens een brugpieper waarbij je de weg nog niet eens weet in je nieuwe school. In plaats van één vaste leerkracht moet je opeens naar diverse lokalen toe, moet je de beeldschermen checken of er geen lokaalwijzigingen zijn en krijg je van elke docent een lading met huiswerk.
Bovendien gaat ook je lijf volop in ontwikkeling, of juist nog niet, én zit je opeens met allemaal nieuwe mensen in de klas. Al deze veranderingen kunnen zomaar het zelfbeeld van een tiener beïnvloeden.
“Onzekerheid lijkt vaak samen te vallen met een levensgebeurtenis, zoals een verhuizing, de verandering van school, het krijgen van verkering (of gedumpt worden) of een onstabiele thuissituatie.”
Wat is je zelfbeeld nu eigenlijk?
Je zelfbeeld is letterlijk het beeld dat je hebt van jezelf. Hoe kijk je naar je uiterlijk, je leervermogen of je sociale vaardigheden. Binnen deze dimensies hoeft het beeld van jezelf niet hetzelfde te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld tevreden zijn met je opleidingsniveau, maar erg onzeker zijn over je uiterlijk. Voor het oog is het beeld wat iemand van zichzelf heeft niet altijd zichtbaar voor de buitenwereld. Al deze dimensies samen vormen je zelfvertrouwen, wat staat of valt met het antwoord op de vraag: “Vind ik mezelf waardevol, of niet?”
Wel of niet weerbaar zijn is het gevolg
Het ontwikkelen van een positief zelfbeeld is van groot belang! Het geeft je namelijk het vermogen om gezonde keuzes te maken, juist omdat je weet wat je wilt en wat je belangrijk vindt. Daarbij is het veel makkelijker jezelf te profileren of te excelleren wanneer je zichtbaar mag zijn. Wat verder reuze interessant is, is dat je zelfbeeld ook een grote invloed heeft op je gezondheid en je algemene welzijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die leiden aan depressie, angst of eetstoornissen vaak te maken hebben met een negatief zelfbeeld.
Tijdelijke actie!
Vraag nu gratis en vrijblijvend de eerste lesbrief van lespakket (un)Shakable aan en leer de leerlingen om standvastig te staan in het leven.
Allochtone jongeren hebben hierin nog een grotere uitdaging
Een groep jongeren die hierin nog een extra uitdaging heeft, zijn allochtone jongeren. Zij groeien in Nederland op binnen een eigen subcultuur. Dat kan behoorlijke uitdagingen opleveren als het aankomt op het ontwikkelen van een gezond zelfbeeld. Het ontdekken waar ze nu écht bij horen, welke cultuur hun het meeste aanspreekt, wat ze vast willen houden van de cultuur van hun familie en de grote vraag of dit geaccepteerd wordt vanuit huis. Dat kan een hoop onzekerheid met zich meebrengen, vooral omdat ze het gevoel kunnen krijgen dat ze eigenlijk nergens helemaal bij horen.
Vriendelijke woorden geven mensen kracht, net zoals zoete honing mensen sterk maakt.
- Spreuken 16:24 BGT
Woorden hebben kracht
Het is fantastisch wanneer jij je realiseert dat de bijbel zoveel krachtige tools in handen geeft hoe je om kunt gaan met je leerlingen. Zo schrijft Jacobus over de kracht van de tong. Je kunt met je woorden leven scheppen, of dood creëren. Dat klinkt heftig, maar ik geloof ook dat woorden zoveel kracht in zich hebben.
Wat jij – als docent kunt bijdragen
Als jij als leraar de leerling kunt zien en waarderen in wie hij of zij is, dan valt dat gedrag (wat soms zó irritant is) opeens weg! Ik geloof namelijk niet dat er probleem jongeren zijn, maar veel jongeren die problemen hebben. Juist wanneer je jouw leerlingen met eer en waardigheid, genade en liefde tegemoet kunt treden, dan geloof ik dat dit vroeg of laat een uitwerking gaat brengen in het leven van jouw leerling.
Over Marije van den berg
Marije van den Berg is spreker, coach en auteur. Ze volgde haar opleiding tot integratief coach bij Groundwork. Na haar jarenlange ervaring met preventie- en jeugdwerk bij stichting Chris/De Hoop GGZ en stichting BUtogether, is ze zelfstandig verder gegaan als spreker. Daarnaast werkt zij voor De Zichtmakers, een evenementen en media bureau. Binnen Creatieve Preventie is Marije actief binnen het uitzetten van de grote lijnen van het online weerbaarheidsprogramma LIFELINE – iets wat écht haar hart heeft - en draagt ze haar steentje bij in de strategische marketing communicatie.
VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN
Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.