fbpx

Het ligt aan de leerling!?

Waarom het veel moeilijker maar ook eerlijker is om ‘het probleem’ niet bij de leerling, maar bij jezelf te zoeken.

Wie kent niet de rapportvergadering of leerlingbespreking waar flink wordt gespeculeerd over ‘wat er wel niet mis zou zijn met een leerling’. Begrijp me niet verkeerd, het is heel goed om te kijken naar de leerling zelf. Maar hoe vaak hoor ik niet: “Ik vind Bram erg druk de laatste tijd. Moeten we hem niet onderzoeken op ADHD?”. En dan? Pillen erin en probleem opgelost?

door | mrt 15, 2022 | Docentspiratie

Stel…

Stél nou eens dat er eigenlijk niet zo veel ‘mis’ is met Bram? Dat Bram een lastige thuissituatie heeft die maakt dat hij veel aan zijn hoofd heeft? Of dat Bram zich in de corona lockdowns heel erg alleen heeft gevoeld en roept om aandacht? Zou het kunnen zijn dat Bram zich verveelt in jouw les? Of zou hij de lesstof te moeilijk vinden en het hebben opgegeven?

Prima in orde

Ik hoor zelden een docent of ouder zeggen dat hun leerling of kind prima in orde is, maar dat het onderwijssysteem misschien niet helemaal passend is. Ik hoor weinig ouders zeggen dat ze zélf een aandeel hebben in de onrust van hun kind. Ik hoor nog minder docenten zeggen dat hun eigen aanpak tieners als Bram geen goed doet.

Buiten schot blijven

Ik begrijp het wel: het is makkelijk om als ouder of docent het probleem buiten jezelf te zoeken en te wijzen naar de leerling. Het is veel comfortabeler om een kind door te lichten en dan therapie of een pilletje voor te schrijven. Ik noem het symptoombestrijding. Dan blijf je zelf veilig buiten schot. Het is veel confronterender en moeilijker om het probleem eerst bij jezelf te zoeken.

“Ik hoor zelden een docent zeggen dat hun leerling prima in orde is, maar dat het onderwijssysteem misschien niet helemaal passend is.”

Lesgeven gaat over jou

Ik zie veel docenten die er een vrij strenge manier van lesgeven op na houden. Dat kan soms goed zijn. Maar stél nou dat jij dat niet doet voor de leerlingen, maar voor jezelf? Omdat je bang bent dat je anders de controle verliest? Je ziet het: dan gaat het ineens over jou. Het raakt jouw angsten. Is Bram dan nog steeds het probleem? Of is het misschien eerlijk om ook eens je eigen angsten en onzekerheden onder ogen te komen?

Tijdelijke actie!

Vraag nu gratis en vrijblijvend de eerste lesbrief van lespakket (un)Shakable aan en leer de leerlingen om standvastig te staan in het leven.

De kracht van kwetsbaarheid

Ik ben aan het ontdekken dat je de mooiste verbindingen maakt met leerlingen als je zélf het voorbeeld geeft. Als je iets persoonlijks deelt en je onzekerheden laat zien aan een klas. Als ze jou mogen zien, laten zij zichzelf ook zien. Pas dan ontstaan er echte betekenisvolle verbindingen.

Moed en lef

En ja: dat vraagt om moed en lef. De beloning is dat je veel meer de verhalen achter je leerlingen zult zien. Dan is Bram ineens niet meer ‘die vervelende drukke jongen’, maar ‘de jongen die behoefte heeft aan contact en daarna écht wel wat gaat doen’.

“De mooiste verbindingen met leerlingen maak je als je zélf het voorbeeld geeft”

‘Recht leg-tik’

Ik ben dit jaar begonnen met mijzelf wat anders voor te stellen aan mijn klassen. Ik vertelde ze dat ik een ‘recht leg-tik’ heb en vertelde iets over controle en perfectionisme. Daarna had ik met een heel aantal leerlingen gesprekjes over perfectionisme. Ze konden aanhaken. Vorige week kwam een leerling uit klas 2 naar me toe. Zo op het oog een drukke irritante jongen die nooit oplet. Hij kan nog steeds niet uitleggen wat een akkoord is, maar hij keek me aan en zei: ‘U bent weer dingen aan het recht leggen, ja-ha, dat heb ik onthouden!’

Wie ben ik?

Je ziet: lesgeven gaat over mensen en over relaties. Lesgeven gaat over wie jij bent en wie ik ben. Over je verhouden tot de wereld. De lesstof is daarvoor een prachtig middel. Ik daag je uit om de komende week jezelf eens wat meer te laten zien aan je klas! Geloof me: het is de moeite waard!

Marije van den Berg
Over ArendJan Averink:

ArendJan zou zichzelf omschrijven als een gevoelige creatieveling en tegelijk een razendsnelle denker. Hij wilt altijd het 'waarom' weten. Daarom houdt hij zich graag bezig met het oplossen van maatschappelijke problemen, onder meer in het onderwijs. Deze passie deelt hij binnen Creatieve Preventie met zijn inspirerende en uitdagende blogs. Als muziekdocent geniet hij van het werken met tieners. Bovendien vindt hij het belangrijk dat zij zichzelf kunnen zijn en zich leren te verhouden met de ander. Hiernaast werkt ArendJan als docentopleider aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle en volgt hij de Master Crossover Creativity aan de HKU in Utrecht. En ja, hij maakt ook nog muziek, als toetsenist!

VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN

Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.

Ontvang meer informatie over LIFELINE

Laat hieronder je e-mail achter en je ontvangt binnen enkele minuten meer informatie over LIFELINE én hoe jij 1 week lang vrijblijvend op ons platform kan rondneuzen!

 

Ontvang de online brochure over ons online preventieprogramma direct in je mail. Geheel vrijblijvend!

 

Vraag nu de eerste les van lespakket (un)Shakable gratis en vrijblijvend aan. Binnen enkele minuten ontvang je de mail met de downloadlink.

Vraag nu de bemoedigingskaarten kosteloos aan en ontvang binnen 5 werkdagen!

× Waar kan ik je mee helpen?