fbpx

Hoe Jezus weer bij ons in de klas kwam

Het vlammetje was ongemerkt en geleidelijk op standje waakvlam gegaan

“Mevrouw, heeft u ook de bijbelapp al op uw telefoon?” Elin kijkt me aan met in haar rechterhand een telefoon en in haar ogen een verwachtingsvolle blik. “Jazeker”, antwoord ik terwijl ik naar haar toeloop. “Kijk, sinds kort heb ik de app geïnstalleerd en Manon ook”, vertelt ze enthousiast wijzend op haar vriendin naast haar. “Zo krijgen we elke dag dezelfde dagtekst in onze homescreen, mooi toch?” Mijn hart maakt een sprongetje. Hoe anders waren mijn gesprekken in de ochtend een half jaar geleden…

door | mrt 29, 2022 | Docentspiratie

Christen zijn op een niet uitgesproken christelijke werkplek

Ik sta voor de klas. Drie dagen per week vervul ik mijn passie door met liefde mijn 3-vmbo leerlingen les te geven. De school waar ik werk heeft ergens wel een ‘c-tje’ van Christelijk Voortgezet Onderwijs in de naam staan. Er is echter weinig waar dit uit blijkt. Veel collega’s en veruit de meeste leerlingen hebben niets met het geloof. Als leerlingen wel iets met geloof hebben dan is dat vaak niet het christelijke geloof. Iets wat ik zelf razend interessant vind. Verschil moet er zijn, dus kom maar door met het inspirerende gesprek.

Het vuurtje dooft

In mijn eerste jaren als docent wist iedere leerling hoe ik in het leven stond en had ik hier regelmatig gesprekken over. Toch merk ik dat daar de laatste jaren verandering in is gekomen. De oorzaken daarvan kan ik zelf moeilijk aanwijzen. Jaren gaan voorbij, lesmateriaal, klassen, en ikzelf veranderen. Het vlammetje is ongemerkt en geleidelijk aan op standje waakvlam gegaan.

Kennismaking met Creatieve Preventie

In september 2021 komt daar verandering in. Na twee ingewikkelde jaren van corona is het tijd voor een feestelijke opening van het schooljaar. Samen met een collega nodig ik Creatieve Preventie uit om met de voorstelling (un)Shakable ons schooljaar te openen. Vier lesuren achter elkaar dreunt er een zware beat door de aula van onze school. Ik hoor en zie rapteksten voorbijkomen over God die dingen nieuw maakt en Jezus als Koning van je leven.

“Alles leuk en aardig, maar dat hele Jezus gedoe hoeft er nu ook weer niet zo dik bovenop te liggen”

Met spanning wacht ik af…

Natuurlijk weten we ongeveer wat we mochten verwachten, maar zo direct de naam van Jezus in onze school? Met een beetje spanning in mijn buik wacht ik de reactie van leerlingen en - misschien nog wel meer - collega’s af. Gaan zij dit positief ontvangen? Ik hoor een aantal mensen in gedachten al zeggen: “Alles leuk en aardig, maar dat hele Jezus gedoe hoeft er nu ook weer niet zo dik bovenop te liggen.”

Onverwachte reacties

Na de voorstellingen staat me echter het tegenovergestelde te wachten. Collega’s geven aan zelf niet zoveel met God en Jezus te hebben, maar ze vinden de boodschap prachtig en vinden dat de vorm ook zo mooi aansluit bij de leefwereld van onze jongeren.

Tijdelijke actie!

Vraag nu gratis en vrijblijvend de eerste lesbrief van lespakket (un)Shakable aan en leer de leerlingen om standvastig te staan in het leven.

“Jongeren waarvan je het niet direct verwacht, stellen zichzelf kwetsbaar op”

Openheid, kwetsbaarheid én verbinding!

Leerlingen doen enthousiast mee bij de voorstelling en jongeren van wie je het niet direct verwacht, stellen zich kwetsbaar op. Ze vertellen over hun ervaringen met corona en hoe hun eigen God, Allah, hen daarbij helpt. Ik zie openheid, ik zie kwetsbaarheid, ik zie verbinding.

De impact van Creatieve Preventie

De dagen die volgen maken iets in mij wakker. Waarom heb ik de laatste tijd zo weinig concreet over God verteld? Waar is mijn eigen vuur gebleven? Ik neem ter plekke een besluit. De komende tijd open ik de dag met een aantal bemoedigende woorden van Jezus.

“De gesprekken die ik heb, inspireren net zo goed mijzelf”

Hoe het vlammetje weer oplaait

We starten de dag voortaan met de Bijbel zelf. De gesprekken die ik in de weken hierna met leerlingen heb, inspireren niet alleen hen, maar net zo goed mijzelf. Er ontstaat meer diepgaand gesprek dan ik in lange tijd ervaren heb. De ochtend dat ik met Elin en Manon over de Bijbelapp sta te kletsen, voel ik dat vlammetje plotseling weer oplaaien.

Marije van den Berg

Over Heleen Houweling:

Heleen Houweling geeft al heel wat jaartjes les op het VMBO. Een doelgroep waar zij blij van wordt. Jongeren met het hart op de tong, vaak met een extra stukje bagage. Deze jongeren worden helaas niet altijd gezien en gehoord in onze maatschappij. Juist hen biedt Heleen graag dat stukje waardering en begeleiding op hun pad naar volwassenheid. Zo kan zij deze leerlingen het gevoel geven dat ze er toe doen en iets kunnen bereiken in het leven. Dát is het mooiste wat je in het onderwijs kunt bereiken!

VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN

Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.

Ontvang meer informatie over LIFELINE

Laat hieronder je e-mail achter en je ontvangt binnen enkele minuten meer informatie over LIFELINE én hoe jij 1 week lang vrijblijvend op ons platform kan rondneuzen!

 

Ontvang de online brochure over ons online preventieprogramma direct in je mail. Geheel vrijblijvend!

 

Vraag nu de eerste les van lespakket (un)Shakable gratis en vrijblijvend aan. Binnen enkele minuten ontvang je de mail met de downloadlink.

Vraag nu de bemoedigingskaarten kosteloos aan en ontvang binnen 5 werkdagen!

× Waar kan ik je mee helpen?