fbpx

Een blik in een confronterende spiegel

Het is 5:45 uur wanneer de wekker gaat. Ik kleed me aan en pak m’n spullen bij elkaar. Veel tijd heb ik niet want ik wil om 6:15 uur in de auto zitten. Ik heb er weer zin in om de studenten van ROC Menso Alting voorlichting te geven over verslaving. Onderweg naar school is een mooi moment om me mentaal voor te bereiden. Terwijl ik op de snelweg zit, denk ik terug aan de vorige lessen. Tjonge, wat was er een openheid!

door | sep 19, 2022 | Drugs alcohol, Voorlichting

Verslaving een Keuze?

Gelukkig kom ik ruim op tijd aan op school. Ik word naar het lokaal begeleid en installeer m’n laptop. Al snel komen de eerste studenten binnenlopen. De één ploft op een stoel zonder een woord te zeggen en een ander zegt enthousiast ”Hallo.” Met een schuin oog kijken de studenten naar het scherm aan de muur met de tekst “Verslaving een keuze?” Langzaam loopt het lokaal vol en het wordt steeds rumoeriger. Ik blijf rustig zitten tot de docent me heeft voorgesteld.

Het moment dat zij zelf tot de conclusie kwamen….

Ik krijg het woord en vertel dat ik voorlichting kom geven over verslaving. Ik vertel kort wat over m’n eigen verslaving en geef de studenten de gelegenheid om vragen aan me te stellen. Vervolgens vraag ik aan de klas: “Is verslaving een keuze?” Een aantal studenten is ervan overtuigd dat dit niet zo is, een aantal anderen vindt van wel. Hierdoor ontstaat er een goede interactie onderling. Ik besluit er niet tussen te komen en de studenten hun eigen conclusies te laten trekken.

Het viel even stil…

Ik heb het gevoel dat ik wel persoonlijke vragen kan stellen, dus ik vraag: ”Wie kent er iemand die verslaafd is of is geweest?” Achter in de klas gaat een vinger omhoog en een studente kijkt me doordringend aan. Aan haar blik kan ik zien dat deze vraag dichtbij komt. Ik geef haar het woord en ze zegt: “Ik ben zelf verslaafd geweest.” Op dat moment wordt het stil. De sfeer in de klas verandert op een positieve manier.  Deze klas heeft duidelijk respect voor haar openheid. Ze is 4 jaar verslaafd geweest aan wiet en ze is daar nu 4 maanden vanaf. Ze geeft aan dat ze het nog wel eens moeilijk vindt. Ik vertel haar dat ik dit heel goed begrijp, omdat ik zelf ook deze strijd heb gehad… Ik vraag haar of ze mensen heeft bij wie ze terecht kan als ze het moeilijk heeft.

Het viel even stil…

Ik heb het gevoel dat ik wel persoonlijke vragen kan stellen, dus ik vraag: ”Wie kent er iemand die verslaafd is of is geweest?” Achter in de klas gaat een vinger omhoog en een studente kijkt me doordringend aan. Aan haar blik kan ik zien dat deze vraag dichtbij komt. Ik geef haar het woord en ze zegt: “Ik ben zelf verslaafd geweest.” Op dat moment wordt het stil. De sfeer in de klas verandert op een positieve manier.  Deze klas heeft duidelijk respect voor haar openheid. Ze is 4 jaar verslaafd geweest aan wiet en ze is daar nu 4 maanden vanaf. Ze geeft aan dat ze het nog wel eens moeilijk vindt. Ik vertel haar dat ik dit heel goed begrijp, omdat ik zelf ook deze strijd heb gehad… Ik vraag haar of ze mensen heeft bij wie ze terecht kan als ze het moeilijk heeft.

“Is verslaving een keuze?”

Openheid in de klas…

Doordat deze student zich zo kwetsbaar opstelt, komen andere studenten ook met verhalen. Er wordt verteld over verslaving in de familie, over vrienden die gebruiken, over eigen gebruik en over alcoholmisbruik. Na deze persoonlijke verhalen kom ik terug op de vraag “Is verslaving een keuze?”  Kiest iemand ervoor om verslaafd te zijn of kan een verslaving erin sluipen?

Preventieles bij jou op school?

Laten we samen vrijblijvend brainstormen over de mogelijkheden! Klik hier om contact met ons op te nemen.

Ik houd de klas een spiegel voor

Ik houd de klas een spiegel voor zonder te veroordelen. Ik zeg: “Iemand die begint met experimenteren, denkt niet: “Ik ga eens lekker de verslaving in.” Wanneer je in de fase zit van experimenteren dan is het vaak nog leuk en lijkt alles onschuldig. De meesten in deze klas hebben al eens geëxperimenteerd en niemand van jullie wil verslaafd raken, lijkt mij.” Het wordt muisstil… Deze spiegel ontstaat als het ware vanzelf doordat de ervaringen door hun klasgenoten worden gedeeld.

Verslaving discrimineert niet

De ervaring van het meisje dat verslaafd is geweest aan blowen is confronterend voor de meesten. De vraag “Kiest iemand ervoor om verslaafd te raken?” roept veel reacties op. De meesten hadden geconcludeerd dat verslaving geen keuze is, maar experimenteren wel. Verslaafd raken kan iedereen overkomen, want verslaving discrimineert niet. Verslaving kijkt niet naar je huidsleur, opleiding, welke wijk je woont etc. De tijd is omgevlogen en het is alweer tijd om af te ronden. Een aantal leerlingen komt me nog even bedanken en het lokaal stroomt langzaam leeg.

Weer op weg naar huis en loslaten

Met een dankbaar hart stap ik in de auto en rijd de stad uit richting snelweg. Het is altijd weer bijzonder om te mogen ervaren dat jongeren zo open durven te zijn. Dit werk blijft altijd boeiend. Zo sta ik weer even stil bij deze bijzondere les. Ik bid voor deze kostbare jongeren en ik laat het los als ik weer in mijn woonplaats aankom.

Waarom Creatieve Preventie?

Creatieve preventie zet zich in om jongeren weerbaar te maken. Tijdens onze voorlichtingen belichten we het drugs- en alcoholgebruik. We staan stil bij de oorzaken en gevolgen van verslaving. Deze lessen worden op een interactieve wijze gegeven. We vertellen wat verslaving inhoudt vanuit de theorie. De ervaringsdeskundige vertelt zijn levensverhaal. Er wordt verteld wat verslaving allemaal heeft stukgemaakt. Dit maakt indruk op de leerlingen.

Het onderwerp verslaving dichtbij

Dus waarom Creatieve Preventie? We laten het onderwerp verslaving dichtbij komen zonder met een vingertje te wijzen. We laten de jongeren in hun waarde, ongeacht met welke verhalen ze komen. Zijn er ernstige gebeurtenissen die jongeren hebben meegemaakt, dan zullen we hen altijd aansporen om te gaan praten. De voorlichters staan dicht bij de jongeren en hebben passie voor dit werk. Dit wordt gezien en gevoeld door de leerlingen!

*Echte naam bekend bij de redactie.

VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN

Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.

Ontvang meer informatie over LIFELINE

Laat hieronder je e-mail achter en je ontvangt binnen enkele minuten meer informatie over LIFELINE én hoe jij 1 week lang vrijblijvend op ons platform kan rondneuzen!

 

Ontvang de online brochure over ons online preventieprogramma direct in je mail. Geheel vrijblijvend!

 

Vraag nu de eerste les van lespakket (un)Shakable gratis en vrijblijvend aan. Binnen enkele minuten ontvang je de mail met de downloadlink.

Vraag nu de bemoedigingskaarten kosteloos aan en ontvang binnen 5 werkdagen!

× Waar kan ik je mee helpen?