fbpx

Herstellen is een werkwoord

Niet zo lang geleden kwam ik iemand tegen op een woongroep van het Leger des Heils waar ik werk. Deze mevrouw was 19 jaar geleden een verpleegkundige die mij mijn methadon verstrekte bij de methadonpost. Ik stond drie keer per week als zwaar verslaafde bij haar aan de balie. Ik zei tegen haar “Ken je me nog?”. Na even denken herkende ze me en ze vroeg “Wat doe jij hier?”

door | jun 4, 2022 | Persoonlijke verhalen

nooit gedacht

“Nou, ik werk hier…” En toen was ze stil. Het bijzondere was dat ik haar mocht inwerken op de unit van het Leger des Heils waar ik werk. De verbazing was bij haar net zo groot als bij mij. Terwijl we naar de unit liepen zei ze zachtjes; “Dit had ik nooit kunnen bedenken. Ik dacht eigenlijk dat je hier was opgenomen en nu word ik door jou ingewerkt.”

Herstellen is een werkwoord

Het is een blijvend proces waarin je mag blijven groeien. Dingen die aan het begin moeilijk waren, gaan nu vanzelf of ik denk er niet eens meer over na. Dit gaat niet vanzelf. Ik moest aan de slag! Ik moest situaties aangaan die lastig zijn. Ik liet ook mijn omgeving weten waar ik mee bezig was. Ik leerde praten over mijn problemen. En wat voor mij ook belangrijk is: gewoon accepteren waar ik vandaan kom zonder aan zelf stigma te doen.

Een bijzonder perspectief op herstel

In welk herstelproces je ook zit, je gaat soms door periodes heen die lastig zijn. Een spreker zei eens: “Bergtoppen bieden uitzicht en perspectief, maar in het dal groeit de vrucht.” Sinds ik 17 jaar geleden vrijkwam van mijn verslavingen heb ik vele bergtoppen beklommen, maar diepe dalen ontbraken niet. Een voorbeeld van zo’n dal is de burn-out waar ik in terecht kwam. Ik dacht echt dat ik er niet meer uit zou komen. Ik was overwerkt, net vader geworden en op mijn werk toentertijd liep het niet lekker. Ik was een presentatie aan het voorbereiden en kreeg spontaan hartkloppingen waarbij het zweet me uitbrak.

Preventieles bij jou op school?

Laten we samen vrijblijvend brainstormen over de mogelijkheden! Klik hier om contact met ons op te nemen.

Ik werd helemaal stilgezet

Ik zocht hulp en wandelde veel in de natuur. Daar kwam ik tot rust en nam weer tijd om te bidden tot God. Ik maakte een afspraak met God en mezelf dat ik voortaan op mijn grenzen zou letten. In dat diepe dal groeide een sterke vrucht, namelijk dat ik tot op de dag van vandaag mijn grenzen in de gaten houd.

Geef niet op!

In ieder proces had ik een rotsvast vertrouwen in mijn God. Doordat ik met vallen en opstaan wist door te zetten, kwamen er mooie dingen op mijn pad. Ook na mijn verslaving kwam ik dalen tegen. In die dalen heb ik vaak gedacht: “Ik kap ermee! Laat maar zitten, mijn werk als ervaringsdeskundige. Laat maar zitten, de roeping die God op mijn leven heeft gelegd.”

Het mooie is dat er steeds op tijd van die geluksmomenten zijn, waardoor ik weer de kracht en energie krijg om door te pakken. Vergeet niet als je nu in een dal zit, dat er vrucht groeit en dat die berg met dat mooie uitzicht er weer aan komt…

“Bergtoppen bieden uitzicht en perspectief, maar in het dal groeit de vrucht.”

De tips voor jou als docent

In elke klas zitten leerlingen die te maken hebben met verslaving. Of zij daar zelf mee te dealen hebben, een ouder of iemand in hun nabije omgeving. Als docent is het belangrijk om jezelf te beseffen dat elk herstel een blijvend proces is. Er zijn momenten dat het voor de wind gaat. Maar dan kan er onverwachts weer een terugval zijn! Dit heeft vaak te maken met triggers die op het pad van de verslaafde komen. Dit maakt dat de leerling zich weer terug bij af voelt.

Mijn tips:
- Luister naar de leerling zonder meteen met oplossingen te komen of te oordelen.
- Benoem altijd de overwinningen die al zijn behaald. Want er kunnen 10 positieve dingen zijn, 1 negatief moment wist de herinnering aan het positieve gemakkelijk weer uit.

Meer weten?

Wil je meer weten over Gerards verslavingsverleden? In een eerdere blog schreef Gerards over zijn afkickproces, Afkicken, dat is pas kicken!

*Echte naam bekend bij de redactie.

VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN

Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.

Ontvang meer informatie over LIFELINE

Laat hieronder je e-mail achter en je ontvangt binnen enkele minuten meer informatie over LIFELINE én hoe jij 1 week lang vrijblijvend op ons platform kan rondneuzen!

 

Ontvang de online brochure over ons online preventieprogramma direct in je mail. Geheel vrijblijvend!

 

Vraag nu de eerste les van lespakket (un)Shakable gratis en vrijblijvend aan. Binnen enkele minuten ontvang je de mail met de downloadlink.

Vraag nu de bemoedigingskaarten kosteloos aan en ontvang binnen 5 werkdagen!

× Waar kan ik je mee helpen?