Preventie: onmisbaar!
Van de jongeren tussen de 12 en 18 jaar kampt ongeveer 8% met mentale problemen, dat laat het rapport Mentale Gezondheid van het RIVM zien. Vanaf 18 jaar loopt dit cijfer op. Dat betekent dat bijna 1 op de 10 leerlingen kampt met psychische moeilijkheden, welgeteld drie leerlingen per klas! Ondanks deze oplopende cijfers voelen leerlingen vaak (nog) niet de veiligheid om hier open over te praten, wellicht door schaamte of de gedachte de enige te zijn met zulke worstelingen. Daarom geloof ik dat preventie hier een cruciale rol in kan spelen, juist om het taboe te doorbreken. Want ooit was ik één van hen…
Ik zat vast
Uiteindelijk kreeg hetgeen ik al maanden mee worstelde een naam, namelijk een eetstoornis. Ik zat vast. Ik durfde steeds minder te eten en worstelde met mijn zelfbeeld en ongezonde gedachtenpatronen. Nu achteraf denk ik: ‘Wat als ik eerder had geweten dat ik niet gek was en dat er meer tieners waren die met zelfbeeld en eten worstelen? Wat als hierover gepraat werd op school?’
Tijdelijke actie!
Vraag nu gratis en vrijblijvend de eerste lesbrief van lespakket (un)Shakable aan en leer de leerlingen om standvastig te staan in het leven.
Doorbreek het taboe
Door leerlingen op jonge leeftijd te leren over thema’s als zelfbeeld en verschillende psychische problemen geef je ze een belangrijke boodschap mee: je mag er zijn en je mag praten over wat je bezighoudt. Hierin heb je als docent een belangrijke rol, jij laat leerlingen weten dat ze welkom zijn, dat ze oké zijn: ook als ze worstelen met zichzelf. Door middel van mentorgesprekken, voorlichtingen of projectdagen kun je leerlingen die boodschap meegeven.
“Voor mij was het een enorme opluchting toen ik hoorde dat ik niet de enige was die worstelde met eten en een negatief zelfbeeld.”
Het veranderde mijn leven
Voor mij was het een enorme opluchting toen ik hoorde dat ik niet de enige was die worstelde met eten en een negatief zelfbeeld. Ik mocht hierover praten! Dit is precies wat ik iedere tiener gun en waar ik mij volop voor in wil zetten. Dat is precies de reden dat ik actief ben bij Creatieve Preventie. Ik ben inmiddels hersteld van mijn psychische problemen, ik hou van mezelf en het leven. De urgentie is me duidelijk: het is belangrijk dat hier open over gepraat wordt!
Ga het gesprek aan
Ik deel graag mijn verhaal om meer openheid te creëren en om leerlingen te vertellen hoe belangrijk het is om te praten over dat wat je bezighoudt. Hoe mooi zou het zijn als leerlingen meer en meer mogen gaan ervaren hoe waardevol ze zijn, ook wanneer ze kwetsbaar zijn en het leven niet altijd meezit. Daarom is het mijn oproep voor jou als docent; ga het gesprek aan met je leerlingen, doorbreek taboes en mochten er thema’s zijn waar je expertise in wilt vliegen? Nodig ons dan uit.
Over Ilse IJmker:
Ilse IJmker (1997) studeert Social Work en is werkzaam als persoonlijk begeleider met kinderen en tieners. Naast haar studie helpt zij als ervaringsdeskundige jongeren met een eetstoornis. Ook binnen Creatieve Preventie is zij actief als ervaringsdeskundige en zorgt zij voor veel praktische zaken achter de schermen. Zingen is een grote passie.
VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN
Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.