‘Woordenschat’
Volgens de Van Dale betekent woor·den·schat enerzijds ´alle woorden van een taal of van een persoon’.
Anderzijds betekent het ´’EEn schat aan woorden´’.
Beste meester,
Ooit geweten als meester dat je met woorden veel kan doen? Je leert ze aan kinderen, je speelt er spelende wijze mee, je leert wat je kan zeggen, en wat beter niet. Met woorden leer je iets positiefs te zeggen over de ander of…
U zou toch moeten weten dat met woorden of zinnen als: ‘Daar zal je het wel naar gemaakt hebben´, ‘Dit is niet zo slim van je, nu weet je zeker dat je gepest wordt’, je iemand niet echt een waardig gevoel geeft.
ik twijfelde of ik de brief voor zou lezen
Bovenstaande is nog maar een kleine greep uit een brief die ik ooit op therapie voor mijn oude schoolmeester schreef, maar nooit verstuurde… Toen ik in het najaar van 2019 op tour voor mijn album ‘Na Regen Komt Schijn’, twijfelde ik ontzettend lang of ik dit stukje zou verwerken in mijn verhaal. Ik had nooit het lef gehad om het verhaal kenbaar te maken aan de desbetreffende leerkracht, maar ik wist ook dat dit stukje bij mijn verhaal en mijn verwerking hoorde. Ik besloot de brief voor te lezen die ik tijdens therapie in al mijn boosheid en een beetje cynisch schreef, maar nooit verstuurde
Zelfs de leraar ontzag me niet…
Als jong meisje op de basisschool werd ik gepest. Ik was misschien een beetje vreemd, wist niet goed met mezelf om te gaan, een klein beetje aan de maat, niet echt knap, was niet zo goed in rekenen en in gym, hield van zingen en hield van Jezus. Al met al was deze combinatie de reden voor kinderen om het op mij gemunt te hebben. Op zich al vervelend genoeg maar het werd erger toen de meester – het rolmodel van de klas – mee ging doen. Hij noemde mij nooit bij mijn eigen naam. Hij noemde mij altijd kleine *naam van mijn zus*. Hij vergeleek mij altijd met haar omdat zij - ondanks haar dyslexie – toch haar best deed.
Dat is niet zo handig hè
Toen ik op een dag de klas in kwam met een nieuwe bril vond ik dat best wel spannend. Ik ging zitten en toen de meester de deur dicht deed, merkte hij mijn bril op. Ik had een complimentje verwacht, maar het enige wat hij zei ten overstaan van de klas was: ‘Dat is niet zo handig hè, die bril, Nu weet je zeker dat je gepest wordt’ en toen ik een keer al mijn moed bij elkaar had geraapt en hem vertelde over het gepest van de kinderen zei hij dat ik het ernaar gemaakt had. En tijdens de schoolfotograaf moest mijn zilveren haarband uit – want die vond hij niet mooi. Zo een greep van de uitspraken van de meester die ik in één leerjaar voor mijn voeten kreeg. Het jaar voordat ik mij moest redden op de middelbare.
‘Zo is ook de tong een klein orgaan, maar wat een grootspraak kan hij voortbrengen! Bedenk eens hoe een kleine vlam een enorme bosbrand veroorzaakt.’ - Jakobus 3:5
Kleine woorden hebben zoveel kracht
‘Zo is ook de tong een klein orgaan, maar wat een grootspraak kan hij voortbrengen! Bedenk eens hoe een kleine vlam een enorme bosbrand veroorzaakt.’ - Jakobus 3:5
Jakobus verwoord in dit vers precies wat er in mijn leven gebeurde. De – noem het maar kleine – woorden die de meester liet vallen, veroorzaakte jaren [lees: 13 jaar] van onzekerheid en de constante drang van je bewijzen tegenover de wereld. Zijn woorden hadden invloed op wie ik was, en op wie ik ben geworden. Ik wilde wel eens laten zien dat wat hij zei niet waar was. En als ik mij rot voelde kon ik juist vooral blijven hangen in dat wat hij zei weleens waar kon zijn. Nu zie ik pas dat het een gebrek was van zijn kant en heeft mij dit geleerd om zorgvuldig mijn woorden te kiezen.
Tijdelijke actie!
Vraag nu gratis en vrijblijvend de eerste lesbrief van lespakket (un)Shakable aan en leer de leerlingen om standvastig te staan in het leven.
Een schat aan woorden
Mijn woordenschat werd verbreed, maar niet met woorden die mijn hart nodig hadden. Een kind hoort de gebruikte woorden aan en bewaart ze in zijn/haar schatkist binnenin. Zijn hart. Een plek waarvan hij/zij de sleutel van heeft en op elk gewenst en ongewenst moment kan openen. De complimenten die hij mij misschien best een keer gegeven heeft kan ik mij niet meer herinneren omdat de vernederende woorden die hij sprak de boventoon voeren. Maak van je woordenschat een schat aan woorden. Woorden waar jongeren mee mogen groeien, die ze mogen bewaren als een schat. Zorg dat wanneer de kist openspringt op welk moment in het leven dan ook – dat het kind dan denkt aan de bemoedigende en lovende woorden die zijn of haar leerkracht ooit gesproken heeft.
Een schat aan woorden
Mijn woordenschat werd verbreed, maar niet met woorden die mijn hart nodig hadden. Een kind hoort de gebruikte woorden aan en bewaart ze in zijn/haar schatkist binnenin. Zijn hart. Een plek waarvan hij/zij de sleutel van heeft en op elk gewenst en ongewenst moment kan openen. De complimenten die hij mij misschien best een keer gegeven heeft kan ik mij niet meer herinneren omdat de vernederende woorden die hij sprak de boventoon voeren. Maak van je woordenschat een schat aan woorden. Woorden waar jongeren mee mogen groeien, die ze mogen bewaren als een schat. Zorg dat wanneer de kist openspringt op welk moment in het leven dan ook – dat het kind dan denkt aan de bemoedigende en lovende woorden die zijn of haar leerkracht ooit gesproken heeft.
Voor mijn album ‘Na Regen Komt Schijn’ schreef ik ‘Liedje aan mijn kleine ik’ aan de hand van deze gebeurtenis.’ Een nummer aan het jonge, gekwetste meisje diep in mij, met de eindeloze levensvraag hoe ik was geweest als dit niet gebeurd was.
Over Jocelynn van den Berg:
Jocelynn van den Berg (25) is een talentvolle singer-songwriter die nummers schrijft over doorleefde ervaringen. Als ze niet aan het zingen, schrijven of regelen is, vind je haar bij vriendinnen, op het terras of op haar werk. Ze houdt van mensen, van God en sinds kort ook van het leven na lang op een zwarte wolk te hebben gedreven. Tijdens haar opname vanwege haar depressie, schreef ze het prachtige album Na regen komt schijn.
VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN
Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.