fbpx

Blogs

 

Op deze blogpagina ‘S.O.S.’ STAAN artikelen om jou te inspireren binnen jouw werk als docent en/of mentor op school. Wij ontwikkelen graag inspirerende blogs en vlogs voor jou over actuele thema’s.

Klik op onderstaande buttons om versneld op onderstaande onderwerpen te komen. 
Heb je vragen over thema’s of onderwerpen die je hier nog niet treft? Laat het ons weten via deze link. 

MEEST RECENTE BLOGS

“Heb ik wel de juiste studiekeuze gemaakt?!”

“Heb ik wel de juiste studiekeuze gemaakt?!”

In deze blog deelt Lesley over haar twijfels als jonge leerling rondom haar studiekeuze. Na 1,5 jaar twijfelde ze enorm over de studiekeuze die ze gemaakt had, maar met de aanmoediging van haar ouders rondde ze toch haar MBO opleiding af. Op het moment dat ze de kunstacademie binnenliep voelde dat echter als thuiskomen. Als docent moedigt ze haar leerlingen aan om de druk te verlagen en niet van jezelf te verwachten dat je op 16-jarige leeftijd al weet wat je met de rest van je leven doet. Je leert namelijk op elke plek van je leven veel, of dat nu tijdens je studie is of in je toekomstige baan!

Lees meer
“Na regen komt schijn”

“Na regen komt schijn”

We staan er niet bij stil, maar tieners zijn mega beïnvloedbaar. Waar wij nog wel eens weten dat wat we online zien niet het hele verhaal is, vinden tieners dat moeilijker om waar te nemen. Bovendien is de druk hoog! Online worden ze allemaal gevuld met groter, beter én luxer. Bertina neemt je in deze blog mee in de urgentie om tieners te helpen aan een realistisch wereldbeeld met een eerlijke definiete van geluk. Dat zal ze helpen om zichzelf niet te verliezen en hun eigen authenticiteit te ontdekken.

Lees meer
“De rebelse leerling – Over opstandige tieners”

“De rebelse leerling – Over opstandige tieners”

Eén van de dingen waar tieners om bekend staan is dat ze zich verzetten tegen heersende normen en regels. Maar er zijn ook altijd een aantal tieners die hiermee de kroon spannen. Wanneer is dit rebelse gedrag gezond en wanneer overschrijdt het de grens? Wanneer gaat het over het verwerven van autonomie en wanneer is het abnormaal? Marije Perik neemt je mee in het verschil tussen beide gevallen én geeft je concrete handvatten wat te doen in het geval van onacceptabel gedrag bij leerlingen.

Lees meer
“De kracht van een Holistische benadering”

“De kracht van een Holistische benadering”

Wat typeert jou als docent? De liefde voor je vak of je bewogenheid voor je leerlingen? Of bevind je jezelf eerder ergens tussenin, waarbij je laveert tussen de kennis die de leerlingen mee moeten krijgen over zowel je vak als over het leven. In deze blog neemt Marije je mee in de les van de gouden cirkel, een model wat Simon Sinek ontwikkelde voor het bedrijfsleven. Maar het zal je ook binnen het onderwijs inspireren.

Lees meer
“tieners filteren zichzelf weg – Wat is nu echt en wat is Filter?

“tieners filteren zichzelf weg – Wat is nu echt en wat is Filter?

We staan er niet bij stil, maar tieners zijn mega beïnvloedbaar. Waar wij nog wel eens weten dat wat we online zien niet het hele verhaal is, vinden tieners dat moeilijker om waar te nemen. Bovendien is de druk hoog! Online worden ze allemaal gevuld met groter, beter én luxer. Bertina neemt je in deze blog mee in de urgentie om tieners te helpen aan een realistisch wereldbeeld met een eerlijke definiete van geluk. Dat zal ze helpen om zichzelf niet te verliezen en hun eigen authenticiteit te ontdekken.

Lees meer
“De essentie van een eetstoornis”

“De essentie van een eetstoornis”

Juist in de tijden van de corona crisis zijn de problemen van vele jongeren versterkt. Het betreft niet alleen negatieve gedachten, onzekerheid of eenzaamheid. Als het aankomt op copingstijlen zien we ook een toename van verslaving en ongezond gedrag bij jongeren. In de blog De essentie van een eetstoornis geeft Marije van den Berg je een inkijkje in de ware problematiek als het aankomt op eetstoornissen of jongeren die ongezond omgaan met eten. Het gaat daarbij niet zozeer om het niet eten, overeten of obsessief sporten, maar juist om het verlangen naar controle en liefde.

Lees meer

Blogserie: Corona en de gevolgen

“Wat zijn de voordelen van een e-learning preventieproject voor leerlingen?”

“Wat zijn de voordelen van een e-learning preventieproject voor leerlingen?”

Het onderwijs zit opeens in een hele grote verandering, de vraag is of je het bij kunt benen. Geeft het je energie, of slurpt het je helemaal leeg? Naast het curriculum wat bijdraagt om de leerlingen het desbetreffende niveau af te kunnen ronden tijdens hun middelbare schoolperiode, zijn er ook andere belangrijke aandachtspunten binnen het onderwijs. Namelijk het mentaal weerbaar en geestelijk veerkrachtig maken van de leerlingen, wat een blijvende impact zal hebben in hun leven. (…)

Lees meer
“Online preventie, de nieuwe trend?”

“Online preventie, de nieuwe trend?”

15 maart 2020, tijdens een persconferentie kwam openbaar dat de scholen vanaf de daaropvolgende weken dicht moesten vanwege de coronacrisis. Dat wat een paar weken leek, bleek een lange onzekere periode in te wijden. Leerlingen die vanuit thuis moesten gaan leren, leerlingen die ‘kwijt’ waren omdat er geen contact mogelijk was en de grote vraag hoe de examens dit jaar zouden gaan verlopen. Het bracht een hoop onzekerheid en stress. Ineens had je online contact met je leerlingen en stond je voor de uitdaging om je leerlingen op afstand alle kennis bij te brengen. (…)

Lees meer
“De impact van corona op leerlingen is groot!”

“De impact van corona op leerlingen is groot!”

De impact op de geestelijke gezondheid van de tieners en jongeren is gigantisch. Ze komen zo opeens voor vraagstukken te staan waar ze eerder nog niet zo mee geconfronteerd werden. De verveling, het ontbreken van een gezond dagritme en emoties als angst en eenzaamheid waar ze door overvallen (kunnen) worden. Bovendien zijn niet alle situaties thuis zo veilig, waardoor ze veel spanningen kunnen ervaren. noodgedwongen bij hun ouders op de bank. ‘Jongeren van nu denken ook vaak dat de wereld aan hun voeten ligt. (…) En nu worden ze opeens in hun vrijheid beperkt.’

Lees meer

Blogserie: LIFELINE - hét online preventieprogramma

“Klaar met schaamte in het onderwijs?!”

“Klaar met schaamte in het onderwijs?!”

Schaamte is verwoestender dan vernedering, schrijft Brene Brown in haar boek ‘Gelukkig ben ik niet de enige’. Zij deed onderzoek naar de invloed van het gebruiken van schaamte op scholen om leerlingen op te voeden of te straffen. Het is al erg genoeg om een leerling op school als ‘dom’ te betitelen, maar het is nog veel schadelijker als de leerling echt denkt dat het dom is. Ontdek het verschil tussen vernedering en schaamte, het effect ervan én de 4 stappen tot schaamteveerkracht van Dr. Brown.

Lees meer
“De kracht van bemoedigen”

“De kracht van bemoedigen”

Nukkig zat hij tegenover me, duidelijk gefrustreerd en een tikkeltje onzeker dat hij zich bij mij moest melden. Binnen een aantal minuten zat er echter een totaal andere leerling tegenover me!

De impact van gesproken woord is enorm! Je kunt potentie vrijzetten bij je leerling of iemand – bewust of onbewust – het leven moeilijk maken. Woorden hebben kracht! Jij als docent hebt dus een gigantische impact op al je leerlingen! Het is daarbij van belang wat je ziet. Bovendien is het belangrijk dat dát wat je zegt ook daadwerkelijk binnenkomt.

Laat jij ook die levenslange impact achter bij je leerlingen?

Lees meer
“Help, ik heb stress!”

“Help, ik heb stress!”

Elk mens maakt zich wel eens zorgen; zo vaak kun je dagen ergens over nadenken of pieker je over bepaalde situaties. Jammer genoeg kun je niet altijd alles voorzien, alle antwoorden geven of weten wat de toekomst zal brengen. Als christen mag je jezelf getroost weten door de belofte die in Jesaja 41:10 staat. Daar staat: ‘Vreest niet, want Ik (God) ben met je.’ Maar toch kent vrijwel iedereen wel van die momenten dat zorgen invloed uitoefenen op je gedachtes, emoties én in je lijf.

Lees meer
“Angst en emotieregulatie.”

“Angst en emotieregulatie.”

Ben jij wel eens bang? Mag je dan bang zijn, of vind je dat je vooral sterk moet zijn? Menig mens ervaart een taboe, waarbij het uit den bozen is om bang te zijn. Vooral als je christen bent en vooral niet bang MOET zijn. Juist omdat God met je is. De bijbel is echter heel duidelijk, wanneer je de psalmen leest ontdek je opeens dat angst een hele normale emotie is. Een gevoel dat zeker aandacht vereist.

Lees meer
“Hoe help je jongeren aan een positief zelfbeeld?”

“Hoe help je jongeren aan een positief zelfbeeld?”

Jezelf even onzeker voelen is één, maar worstelen met een negatief zelfbeeld is wel een heel ander verhaal. Er zijn diverse kenmerken van een negatief zelfbeeld, zoals jezelf vergelijken met anderen, moeite hebben om voor jezelf op te komen of überhaupt niet aan dingen beginnen omdat je er al van overtuigd bent dat het sowieso niet gaat lukken! Het is van belang dat leerlingen uit die negatieve spiraal komen en dat ze leert te onderscheiden, te filteren, wat nu wel of niet waar is. Juist zo kunnen ze de waarheid over zichzelf ontdekken!

Lees meer
“Zelfbeeld onder jongeren”

“Zelfbeeld onder jongeren”

Elke leerling zit volop in de pubertijd, waarbij de hormonen door het lijf heen gieren en elke jongere op zoek is naar een realistisch beeld van zichzelf. Je zelfbeeld is letterlijk het beeld dat je hebt van jezelf. Hoe kijk je naar je uiterlijk, je leervermogen of je sociale vaardigheden. Het ontwikkelen van een positief zelfbeeld is van groot belang! Juist om gezonde keuzes te kunnen maken en jezelf op een goede manier te profileren in onze maatschappij.

Lees meer

Blogserie: jongeren & prestatiedruk

“Heb ik wel de juiste studiekeuze gemaakt?!”

“Heb ik wel de juiste studiekeuze gemaakt?!”

In deze blog deelt Lesley over haar twijfels als jonge leerling rondom haar studiekeuze. Na 1,5 jaar twijfelde ze enorm over de studiekeuze die ze gemaakt had, maar met de aanmoediging van haar ouders rondde ze toch haar MBO opleiding af. Op het moment dat ze de kunstacademie binnenliep voelde dat echter als thuiskomen. Als docent moedigt ze haar leerlingen aan om de druk te verlagen en niet van jezelf te verwachten dat je op 16-jarige leeftijd al weet wat je met de rest van je leven doet. Je leert namelijk op elke plek van je leven veel, of dat nu tijdens je studie is of in je toekomstige baan!

Lees meer
“Hechting, eigenwaarde en relaties.”

“Hechting, eigenwaarde en relaties.”

Elk mens wordt geboren met de behoefte naar de basisveiligheid van onvoorwaardelijk geliefd zijn, gezien en gekend worden. De eerste plek waar je dit (als alles goed gaat) vindt is in het gezin waarin je opgroeit. Maar helaas leven we niet in een ideale wereld en groeien veel jongeren op in gezinnen waar deze basisveiligheid minder aanwezig is. Lees in deze blog welke invloed dit kan hebben op het gevoel van eigenwaarde en de relaties die jongeren aangaan.

Lees meer
“WE HEBBEN VEILIGE COMMUNITIES NODIG OM JONGEREN WEERBAAR TE MAKEN TEGEN PERFECTIONISME EN PRESTATIEDRUK.”

“WE HEBBEN VEILIGE COMMUNITIES NODIG OM JONGEREN WEERBAAR TE MAKEN TEGEN PERFECTIONISME EN PRESTATIEDRUK.”

 Het is geen nieuws dat jongeren van nu lijden onder een groot gevoel van prestatiedruk. Ze groeien op in een maatschappij waarin individualisme, maakbaarheid en ‘het zelf moeten verdienen’ hoogtij vieren. Ze worden dagelijks geconfronteerd met talloze prikkels via social media. Hoe kunnen we de weerbaarheid van jongeren versterken?

Lees meer
“Jongeren hebben niet alleen advies over prestatiedruk nodig, maar antwoord op de vraag: ‘Ben ik wel goed genoeg?”

“Jongeren hebben niet alleen advies over prestatiedruk nodig, maar antwoord op de vraag: ‘Ben ik wel goed genoeg?”

Je hoeft de krant maar open te slaan en je komt het thema tegen: prestatiedruk, burn-out en stress onder jongeren. Heleen Spreeuwers schreef voor haar studie aan de Radboud Universiteit als eindscriptie een betoog over de gevolgen van prestatiedruk en perfectionisme onder jongeren. Lees hier wat zij ontdekte!

Lees meer

S.o.s.

“De kracht van de AAHA methodiek”

“De kracht van de AAHA methodiek”

Ontdek hoe je meer AHAA momenten in zou kunnen zetten in je lessen, waarbij je leerlingen zélf ontdekken dat hetgeen jij allang weet ook écht klopt. Zoals het gezegde al zegt: Ervaring is de beste leermeester. Juist wanneer je zelf iets ervaart of zelf iets ontdekt hebt, dan beklijft dat het allerbeste. Dát is de basis van de AHAA methodiek. Juist door het ondervinden van bepaalde lessen, kunnen leerlingen de les overdenken en als docent of mentor help je de leerlingen die informatie te ordenen. Op die manier kunnen leerlingen actief hun standpunt vormen en het meteen praktisch toepassen in hun leven!

Lees meer
“Seksualiteit: Het bespreken waard”

“Seksualiteit: Het bespreken waard”

Jammer genoeg bestaat er geen handboek over seksualiteit en relaties, daarom geloofd onze trainster Daniëlle Bakker dat het gesprek over seksualiteit vaker aangegaan zou moeten. Juist dan moet er niet alleen gepraat worden over seks, maar over zelfbeeld, ontwikkeling, verschillen, media invloed én grenzen. In deze blog schrijft ze over het belang jongeren te helpen hun mening te vormen over hoe ze met seksualiteit om willen gaan. Kortom, seksualiteit is het bespreken waard!

Lees meer
“Psychologische veiligheid in het onderwijs”

“Psychologische veiligheid in het onderwijs”

Wat voor atmosfeer heerst er in jouw klassen? Voelen je leerlingen de ruimte om hun mening te mogen delen, hun ideeën te spuien, hun ongegeneerde vragen te stellen en hun kritiek te uiten? Harvard professor Amy Edmondson noemt dit psychologische veiligheid. Een uiterst belangrijk thema wat de sfeer en het leergedrag van je leerlingen absoluut ten goede komt. Lees de 9 tips die jou helpen om de psychologische veiligheid in jouw klas(sen) te verhogen!

Lees meer
“Hoe bij mij het kwartje viel: Wat drijft je?”

“Hoe bij mij het kwartje viel: Wat drijft je?”

‘Vol goede moed stond ik voor de klas met mijn zelfgeschreven lessen over hedendaagse kunst, want dat is toch super interessant? Ik dacht echt dat kennisoverdracht over kunst mijn hoofddoel ging worden in mijn lessen, en dan met name die gekke abstracte kunstenaars die lekker kritisch konden zijn over maatschappelijke thema’s. Zat ik er even naast…’ Lees in deze blog hoe Lesley – misschien juist wel door uiteengespatte docentdromen – ontdekte wat de rijkdom van haar vak is, wat ze te bieden heeft als docent aan haar leerlingen en daarmee haar impact in de klas vergroot.

Lees meer
“De scholen beginnen weer!”

“De scholen beginnen weer!”

Ontdek de uitgelezen kans die er ligt voor jou als docent na de intelligente lockdown. Van de een op andere dag was het leven anders… Juist dát geeft de mogelijkheid om bepaalde taboes te doorbreken en met je leerlingen in gesprek te gaan over de rauwe kant van het leven. Want het leven gaat je niet altijd voor de wind. Dat is waar Be Courageous en Creatieve Preventie de handen in elkaar slaan: Combineer de CourageousDay met het online preventieprogramma LIFELINE voor geestelijke veerkracht bij leerlingen.

Lees meer

Persoonlijke verhalen

“Na regen komt schijn”

“Na regen komt schijn”

We staan er niet bij stil, maar tieners zijn mega beïnvloedbaar. Waar wij nog wel eens weten dat wat we online zien niet het hele verhaal is, vinden tieners dat moeilijker om waar te nemen. Bovendien is de druk hoog! Online worden ze allemaal gevuld met groter, beter én luxer. Bertina neemt je in deze blog mee in de urgentie om tieners te helpen aan een realistisch wereldbeeld met een eerlijke definiete van geluk. Dat zal ze helpen om zichzelf niet te verliezen en hun eigen authenticiteit te ontdekken.

Lees meer
“Preventie: ONMISBAAR!”

“Preventie: ONMISBAAR!”

Van de jongeren tussen de 12 en 18 jaar kampt ongeveer 8% met mentale problemen. Vanaf 18 jaar loopt dit cijfer op. Dat betekent dat bijna 1 op de 10 leerlingen kampt met psychische moeilijkheden, welgeteld drie leerlingen per klas! Ondanks deze oplopende cijfers voelen leerlingen vaak (nog) niet de veiligheid om hier open over te praten. Daarom geloof ik dat preventie hier een cruciale rol in kan spelen, juist om het taboe te doorbreken. Want ooit was ik één van hen…

Lees meer
“een nieuw begin”

“een nieuw begin”

I wanna have it, and I wanna have it now! Hoe herkenbaar is deze quote. Ik wil iets hebben, en wel nu! In onze consumptiemaatschappij hoeven we nergens meer op te wachten of onze moeite ergens voor doen. Als er een ding kenmerkend was in 2020 is dat we op geen enkele manier invloed hadden op bepaalde ontwikkelingen in onze maatschappij. Een pandemie, de maatregelen vanuit de overheid en de impact die dat had op je werk als docent of mentor op school. Je staat nu voor een nieuw begin. 2021. Een jaar vol nieuwe dromen, mogelijkheden en doelen. Marije deelt de lessen die zij leerde in het afgelopen jaar, juist door bepaalde dingen aan te kijken in haar leven. Dat was niet altijd makkelijk en al helemaal niet te controleren, maar het bracht zeker wat moois!

Lees meer

Over onze teamleden

onze initiatiefnemer!

onze initiatiefnemer!

Maak kennis met onze initiatiefnemer! Het leek ons tijd om Nathalie Booij voor te stellen aan jullie! Nathalie is de initiatiefnemer van Creatieve Preventie en heeft ons als team bij elkaar gebracht. Zij is concepteigenaar, bewaakt de visie en faciliteert alle...

Lees meer

verder kennismaken

Graag horen we waar jouw behoefte, vraag of interesse ligt.
Voor een boekingsaanvraag kun je ook vrijblijvend dit formulier in te vullen. Let op: onze agenda’s lopen snel vol.

Via deze link kun je meteen een belafspraak inplannen.
Uiteraard ook vrijblijvend en gratis.

We zien uit naar verdere kennismaking!

Let's connect

We zien er naar uit om ook jou beter te leren kennen!
Volg ons alvast op social media en ontvang nieuwe inspiraties en updates over onze beweging.

Niet eens nieuwsgierig? 😉

Geen probleem, je kan deze pagina gewoon wegklikken. Je ontvangt de dagopeningen binnen enkele minuten in je mail!

Ontvang meer informatie over LIFELINE

Laat hieronder je e-mail achter en je ontvangt binnen enkele minuten meer informatie over LIFELINE én hoe jij 1 week lang vrijblijvend op ons platform kan rondneuzen!

 

Ontvang de online brochure over ons online preventieprogramma direct in je mail. Geheel vrijblijvend!

 

Vul hieronder jouw naam en e-mailadres in en ontvang de brochure met meer informatie over de digitale paasviering direct én vrijblijvend in je mailbox!.

Vraag nu de eerste les van lespakket (un)Shakable gratis en vrijblijvend aan. Binnen enkele minuten ontvang je de mail met de downloadlink.

 

Vraag nu de bemoedigingskaarten kosteloos aan en ontvang binnen 5 werkdagen!

× Waar kan ik je mee helpen?