Blogs
Op deze blogpagina ‘S.O.S.’ STAAN artikelen om jou te inspireren binnen jouw werk als docent en/of mentor op school. Wij ontwikkelen graag inspirerende blogs en vlogs voor jou over actuele thema’s.
MEEST RECENTE BLOGS
“Worden wat je wilt”
‘Als je echt zou geloven in je eigen kracht, zou niemand je tegen kunnen houden. Belangrijker nog: je zou jezelf ook niet meer tegenhouden. Je kunt alles doen, zijn of hebben wat je wilt. Wat je nodig hebt, is een doel, tijd en doorzettingsvermogen.’ Dit klinkt prachtig, maar is dat ook waar? En wat kunnen leerlingen hiermee?
“een blik in een confronterende spiegel”
Creatieve preventie zet zich in om jongeren weerbaar te maken. Naast de voorstellingen en projectdagen verzorgen wij ook voorlichtingslessen rondom bijvoorbeeld het thema verslaving. Een van onze trainers, Marco van de Glind, neemt je in deze blog mee naar zijn ervaring op een school in Groningen. Er ontstond namelijk een bijzonder gesprek in de klas, toen een van de leerlingen iets vertelde…
“Rouw en verlies in de klas”
Elk mens krijgt vroeg of laat te maken met rouw en verlies. Niemand weet wanneer dit moment voor het eerst komt in zijn leven. Bovendien heb je geen idee hoe je daar op dat moment mee om gaat. Dat geldt ook voor de jongeren bij jou in de klas. Sommigen hebben al op zeer jonge leeftijd te maken gehad met verlies, anderen maken op dit moment veel mee of hebben te maken met levende rouw. Deze blog is de eerste uit een serie over rouw en verlies.
Niet denken – wel doen
Pubers gedragen zich vaak impulsief. Ordenen en vooruitkijken staat niet in hun woordenboek. Alles op korte termijn gaat voor de dingen op lange termijn. De instant-kick is belangrijker dan de consequenties, die vaak als een flinke verassing komen.
Het heeft alles te maken met een beloningssysteem dat overuren draait.
“De worsteling met probleemgedrag”
Mede door de Wet passend onderwijs, bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen en de gevolgen van de covid-19 pandemie is er een verschuiving zichtbaar van gedrag in de klas. Als docent kan de gedragsproblematiek in de klas zorgen voor flinke uitdagingen. Heleen neemt je mee in haar worsteling als docent, maar ook de motivatie en inspiratie die zij vond.
“Motiveren kun je leren”
Een lastig principe binnen het onderwijs aan leerlingen in hun puberfase, is hen gemotiveerd krijgen voor school. En nog specifieker: jouw vak. In verschillende motivatietheorieën wordt gesproken over het belang van autonomie, competentie en verbondenheid. Maar hoe werkt dat dan precies? Marije Perik geeft in deze blog je vijf tips om dit toe te passen in de praktijk. Bovendien geeft zij een aantal praktijkvoorbeelden. Weet wel: het verhogen van intrinsieke motivatie is een lange termijn doelstelling.
Blogserie: LIFELINE - hét online preventieprogramma
“Klaar met schaamte in het onderwijs?!”
Schaamte is verwoestender dan vernedering, schrijft Brene Brown in haar boek ‘Gelukkig ben ik niet de enige’. Zij deed onderzoek naar de invloed van het gebruiken van schaamte op scholen om leerlingen op te voeden of te straffen. Het is al erg genoeg om een leerling op school als ‘dom’ te betitelen, maar het is nog veel schadelijker als de leerling echt denkt dat het dom is. Ontdek het verschil tussen vernedering en schaamte, het effect ervan én de 4 stappen tot schaamteveerkracht van Dr. Brown.
“De kracht van bemoedigen”
Nukkig zat hij tegenover me, duidelijk gefrustreerd en een tikkeltje onzeker dat hij zich bij mij moest melden. Binnen een aantal minuten zat er echter een totaal andere leerling tegenover me!
De impact van gesproken woord is enorm! Je kunt potentie vrijzetten bij je leerling of iemand – bewust of onbewust – het leven moeilijk maken. Woorden hebben kracht! Jij als docent hebt dus een gigantische impact op al je leerlingen! Het is daarbij van belang wat je ziet. Bovendien is het belangrijk dat dát wat je zegt ook daadwerkelijk binnenkomt.
Laat jij ook die levenslange impact achter bij je leerlingen?
“Wat tieners nodig hebben, juist in deze periode!”
LIFELINE is een online weerbaarheidsprogramma die leerlingen zelfstandig doorlopen én waarbij jij als docent de hulpvragen kan monitoren en kan oppakken.
“#realitycheck – over online weerbaarheid.”
Jongeren zijn erg beïnvloedbaar via social media. Wij als volwassenen zijn de sleutel om jongeren bewust te maken dat de online wereld niet altijd hetzelfde is als de offline wereld. Én dat jongeren hun eigenwaarde mogen vinden binnen hun eigen identiteit, in plaats van hun eigenwaarde te vergelijken met anderen in de online wereld.
“Help, ik heb stress!”
Elk mens maakt zich wel eens zorgen; zo vaak kun je dagen ergens over nadenken of pieker je over bepaalde situaties. Jammer genoeg kun je niet altijd alles voorzien, alle antwoorden geven of weten wat de toekomst zal brengen. Als christen mag je jezelf getroost weten door de belofte die in Jesaja 41:10 staat. Daar staat: ‘Vreest niet, want Ik (God) ben met je.’ Maar toch kent vrijwel iedereen wel van die momenten dat zorgen invloed uitoefenen op je gedachtes, emoties én in je lijf.
“Angst en emotieregulatie.”
Ben jij wel eens bang? Mag je dan bang zijn, of vind je dat je vooral sterk moet zijn? Menig mens ervaart een taboe, waarbij het uit den bozen is om bang te zijn. Vooral als je christen bent en vooral niet bang MOET zijn. Juist omdat God met je is. De bijbel is echter heel duidelijk, wanneer je de psalmen leest ontdek je opeens dat angst een hele normale emotie is. Een gevoel dat zeker aandacht vereist.
“Hoe help je jongeren aan een positief zelfbeeld?”
Jezelf even onzeker voelen is één, maar worstelen met een negatief zelfbeeld is wel een heel ander verhaal. Er zijn diverse kenmerken van een negatief zelfbeeld, zoals jezelf vergelijken met anderen, moeite hebben om voor jezelf op te komen of überhaupt niet aan dingen beginnen omdat je er al van overtuigd bent dat het sowieso niet gaat lukken! Het is van belang dat leerlingen uit die negatieve spiraal komen en dat ze leert te onderscheiden, te filteren, wat nu wel of niet waar is. Juist zo kunnen ze de waarheid over zichzelf ontdekken!
“Zelfbeeld onder jongeren”
Elke leerling zit volop in de pubertijd, waarbij de hormonen door het lijf heen gieren en elke jongere op zoek is naar een realistisch beeld van zichzelf. Je zelfbeeld is letterlijk het beeld dat je hebt van jezelf. Hoe kijk je naar je uiterlijk, je leervermogen of je sociale vaardigheden. Het ontwikkelen van een positief zelfbeeld is van groot belang! Juist om gezonde keuzes te kunnen maken en jezelf op een goede manier te profileren in onze maatschappij.
“Onzekerheid, waar het allemaal begon!”
Elk mens is bekend met een gevoel van onzekerheid, maar hoe ga je daar nu mee om? En sterker
nog, hoe help je jongeren naar een gezond zelfbeeld? Hierbij is dé tip: practise what you preach. Leer
de jongeren hoe God naar ze kijkt! Ken je dat zelf nog niet, ga dan eerst zelf op die ontdekkingsreis!
Blogserie: jongeren & prestatiedruk
“Worden wat je wilt”
‘Als je echt zou geloven in je eigen kracht, zou niemand je tegen kunnen houden. Belangrijker nog: je zou jezelf ook niet meer tegenhouden. Je kunt alles doen, zijn of hebben wat je wilt. Wat je nodig hebt, is een doel, tijd en doorzettingsvermogen.’ Dit klinkt prachtig, maar is dat ook waar? En wat kunnen leerlingen hiermee?
“Heb ik wel de juiste studiekeuze gemaakt?!”
In deze blog deelt Lesley over haar twijfels als jonge leerling rondom haar studiekeuze. Na 1,5 jaar twijfelde ze enorm over de studiekeuze die ze gemaakt had, maar met de aanmoediging van haar ouders rondde ze toch haar MBO opleiding af. Op het moment dat ze de kunstacademie binnenliep voelde dat echter als thuiskomen. Als docent moedigt ze haar leerlingen aan om de druk te verlagen en niet van jezelf te verwachten dat je op 16-jarige leeftijd al weet wat je met de rest van je leven doet. Je leert namelijk op elke plek van je leven veel, of dat nu tijdens je studie is of in je toekomstige baan!
“Hechting, eigenwaarde en relaties.”
Elk mens wordt geboren met de behoefte naar de basisveiligheid van onvoorwaardelijk geliefd zijn, gezien en gekend worden. De eerste plek waar je dit (als alles goed gaat) vindt is in het gezin waarin je opgroeit. Maar helaas leven we niet in een ideale wereld en groeien veel jongeren op in gezinnen waar deze basisveiligheid minder aanwezig is. Lees in deze blog welke invloed dit kan hebben op het gevoel van eigenwaarde en de relaties die jongeren aangaan.
“WE HEBBEN VEILIGE COMMUNITIES NODIG OM JONGEREN WEERBAAR TE MAKEN TEGEN PERFECTIONISME EN PRESTATIEDRUK.”
Het is geen nieuws dat jongeren van nu lijden onder een groot gevoel van prestatiedruk. Ze groeien op in een maatschappij waarin individualisme, maakbaarheid en ‘het zelf moeten verdienen’ hoogtij vieren. Ze worden dagelijks geconfronteerd met talloze prikkels via social media. Hoe kunnen we de weerbaarheid van jongeren versterken?
“Jongeren hebben niet alleen advies over prestatiedruk nodig, maar antwoord op de vraag: ‘Ben ik wel goed genoeg?”
Je hoeft de krant maar open te slaan en je komt het thema tegen: prestatiedruk, burn-out en stress onder jongeren. Heleen Spreeuwers schreef voor haar studie aan de Radboud Universiteit als eindscriptie een betoog over de gevolgen van prestatiedruk en perfectionisme onder jongeren. Lees hier wat zij ontdekte!
S.o.s.
“Kansen(on)gelijkheid”
Als docent heb jij de mogelijkheid om een verschil te maken in het leven van jouw leerlingen. Dat begint bij het bewustzijn, bestaat er kansenongelijkheid op jouw school? Erika van Wijk nodigt je uit om het welbevinden van de leerlingen te verhogen, daarnaast volgen er een aantal tips van jongeren zelf hoe jij als docent bij kunt dragen aan kansengelijkheid.
“De kracht van de AAHA methodiek”
Ontdek hoe je meer AHAA momenten in zou kunnen zetten in je lessen, waarbij je leerlingen zélf ontdekken dat hetgeen jij allang weet ook écht klopt. Zoals het gezegde al zegt: Ervaring is de beste leermeester. Juist wanneer je zelf iets ervaart of zelf iets ontdekt hebt, dan beklijft dat het allerbeste. Dát is de basis van de AHAA methodiek. Juist door het ondervinden van bepaalde lessen, kunnen leerlingen de les overdenken en als docent of mentor help je de leerlingen die informatie te ordenen. Op die manier kunnen leerlingen actief hun standpunt vormen en het meteen praktisch toepassen in hun leven!
“Seksualiteit: Het bespreken waard”
Jammer genoeg bestaat er geen handboek over seksualiteit en relaties, daarom geloofd onze trainster Daniëlle Bakker dat het gesprek over seksualiteit vaker aangegaan zou moeten. Juist dan moet er niet alleen gepraat worden over seks, maar over zelfbeeld, ontwikkeling, verschillen, media invloed én grenzen. In deze blog schrijft ze over het belang jongeren te helpen hun mening te vormen over hoe ze met seksualiteit om willen gaan. Kortom, seksualiteit is het bespreken waard!
“Psychologische veiligheid in het onderwijs”
Wat voor atmosfeer heerst er in jouw klassen? Voelen je leerlingen de ruimte om hun mening te mogen delen, hun ideeën te spuien, hun ongegeneerde vragen te stellen en hun kritiek te uiten? Harvard professor Amy Edmondson noemt dit psychologische veiligheid. Een uiterst belangrijk thema wat de sfeer en het leergedrag van je leerlingen absoluut ten goede komt. Lees de 9 tips die jou helpen om de psychologische veiligheid in jouw klas(sen) te verhogen!
“Hoe bij mij het kwartje viel: Wat drijft je?”
‘Vol goede moed stond ik voor de klas met mijn zelfgeschreven lessen over hedendaagse kunst, want dat is toch super interessant? Ik dacht echt dat kennisoverdracht over kunst mijn hoofddoel ging worden in mijn lessen, en dan met name die gekke abstracte kunstenaars die lekker kritisch konden zijn over maatschappelijke thema’s. Zat ik er even naast…’ Lees in deze blog hoe Lesley – misschien juist wel door uiteengespatte docentdromen – ontdekte wat de rijkdom van haar vak is, wat ze te bieden heeft als docent aan haar leerlingen en daarmee haar impact in de klas vergroot.
“De scholen beginnen weer!”
Ontdek de uitgelezen kans die er ligt voor jou als docent na de intelligente lockdown. Van de een op andere dag was het leven anders… Juist dát geeft de mogelijkheid om bepaalde taboes te doorbreken en met je leerlingen in gesprek te gaan over de rauwe kant van het leven. Want het leven gaat je niet altijd voor de wind. Dat is waar Be Courageous en Creatieve Preventie de handen in elkaar slaan: Combineer de CourageousDay met het online preventieprogramma LIFELINE voor geestelijke veerkracht bij leerlingen.
Persoonlijke verhalen
“Herstellen is een werkwoord”
Herstellen is een werkwoord, dat stelt Gerard. Inmiddels is hij 17 jaar verslavingsvrij, na een periode van methadon gebruik. Gerard laat zien dat er hoop is voor elke verslaafde, maar dat een verslavingsvrij leven bergen én dalen kent. Hij geeft jou als docent tips hoe je jouw leerlingen kunt helpen in een herstelperiode.
“Afkicken, dat is pas kicken!”
Toen ik me bezighield met de kicks van drugs, dacht ik dat het burgerleven saai zou zijn. Nu ervaar ik het als de grootse kick in mijn leven. Het afkicken van de kicks werd mijn grootse kick. De liefde die ik iedere dag ervaar van mijn gezin is echt kicken! Het is kicken om te ervaren dat ik geen drugs meer nodig heb om me goed te voelen…
“Woordenschat”
Jocelynn neemt je mee in haar levensverhaal, waarbij ze deelt over de impact van de woorden van haar leerkracht. Ze dealde 13 jaar met onzekerheid en de constante drang zichzelf te bewijzen tegenover de wereld. Jouw woordenschat als mentor en/of docent is een schat aan woorden, waar je de wereld van jouw leerlingen mee kunt verrijken.
“Waar blijft de tijd”
Onze preventiemedewerker Gerard* is zelf jaren lang verslaafd geweest. In deze blog vertelt hij zijn verhaal vol hoop in een ogenschijnlijk hopeloze situatie. Een aantal keer belandde hij op de IC met en overdosis heroïne. Stap voor stap kon hij zijn verslaving achter zich laten en bouwde hij zijn leven opnieuw op. In deze blog deelt Gerard over hoe zijn leven veranderde van een verslaafde die gebogen ging onder schaamte en onzekerheid, naar een man, echtgenoot en vader die rechtop door het leven gaat. Vandaag de dag zet hij zich actief in om leerlingen te laten zien waar (hun) mogelijkheden liggen.
“Na regen komt schijn”
We staan er niet bij stil, maar tieners zijn mega beïnvloedbaar. Waar wij nog wel eens weten dat wat we online zien niet het hele verhaal is, vinden tieners dat moeilijker om waar te nemen. Bovendien is de druk hoog! Online worden ze allemaal gevuld met groter, beter én luxer. Bertina neemt je in deze blog mee in de urgentie om tieners te helpen aan een realistisch wereldbeeld met een eerlijke definiete van geluk. Dat zal ze helpen om zichzelf niet te verliezen en hun eigen authenticiteit te ontdekken.
“Preventie: ONMISBAAR!”
Van de jongeren tussen de 12 en 18 jaar kampt ongeveer 8% met mentale problemen. Vanaf 18 jaar loopt dit cijfer op. Dat betekent dat bijna 1 op de 10 leerlingen kampt met psychische moeilijkheden, welgeteld drie leerlingen per klas! Ondanks deze oplopende cijfers voelen leerlingen vaak (nog) niet de veiligheid om hier open over te praten. Daarom geloof ik dat preventie hier een cruciale rol in kan spelen, juist om het taboe te doorbreken. Want ooit was ik één van hen…
“een nieuw begin”
I wanna have it, and I wanna have it now! Hoe herkenbaar is deze quote. Ik wil iets hebben, en wel nu! In onze consumptiemaatschappij hoeven we nergens meer op te wachten of onze moeite ergens voor doen. Als er een ding kenmerkend was in 2020 is dat we op geen enkele manier invloed hadden op bepaalde ontwikkelingen in onze maatschappij. Een pandemie, de maatregelen vanuit de overheid en de impact die dat had op je werk als docent of mentor op school. Je staat nu voor een nieuw begin. 2021. Een jaar vol nieuwe dromen, mogelijkheden en doelen. Marije deelt de lessen die zij leerde in het afgelopen jaar, juist door bepaalde dingen aan te kijken in haar leven. Dat was niet altijd makkelijk en al helemaal niet te controleren, maar het bracht zeker wat moois!
“Het is een wonder dat ik dit kan schrijven!”
Lees hier het bijzondere verhaal van rapper SRVNT!"Het is een wonder dat ik dit kan schrijven ..."Op dit moment gaat het heel goed met mij en zit ik lekker in mijn vel. Maar een aantal jaren terug had ik dat nooit kunnen dromen. Het is werkelijk een wonder dat ik dit...
“Er mogen zijn ondanks alles, dankzij alles”
“Er mogen zijn ondanks alles, dankzij alles...” Maak kennis met Daniëlle Bakker, 38 jaar en sinds enige tijd betrokken bij Creatieve Preventie. Daniëlle werkt als kinder- en jongerencoach in haar eigen praktijk. En daarnaast is ze achter de schermen betrokken bij...
“Daarom zet ik mij in voor de nieuwe generatie”
"...En dáárom zet ik me in voor de nieuwe generatie!" Hey hoi! Ik ben Marije en ik kan niet wachten om alles wat we het afgelopen jaar hebben voorbereid met jou te delen! Maar het lijkt me goed om eerst mijn eigen persoonlijke verhaal te vertellen. Dan snap je nog...
Over onze teamleden
“Uit onderzoek blijkt dat vriendelijkheid naar jezelf juist níet leidt tot luiheid”
" Uit onderzoek blijkt dat vriendelijkheid naar jezelf juist níet leidt tot luiheid – iets wat we in ons calvinistische landje vaak denken!" Ik ben Heleen Spreeuwers (33 jaar) en ik ben een onderzoeker en adviseur op de Christelijke Hogeschool Ede (CHE), getrouwd met...
onze initiatiefnemer!
Maak kennis met onze initiatiefnemer! Het leek ons tijd om Nathalie Booij voor te stellen aan jullie! Nathalie is de initiatiefnemer van Creatieve Preventie en heeft ons als team bij elkaar gebracht. Zij is concepteigenaar, bewaakt de visie en faciliteert alle...
verder kennismaken
Graag horen we waar jouw behoefte, vraag of interesse ligt.
Voor een boekingsaanvraag kun je ook vrijblijvend dit formulier in te vullen. Let op: onze agenda’s lopen snel vol.
Via deze link kun je meteen een belafspraak inplannen.
Uiteraard ook vrijblijvend en gratis.
We zien uit naar verdere kennismaking!
Let's connect
We zien er naar uit om ook jou beter te leren kennen!
Volg ons alvast op social media en ontvang nieuwe inspiraties en updates.