fbpx

hoe bij mij het kwartje viel

Wat drijft je?

Mavo 3: Ik herinner me het als de dag van gisteren. De eerste ontmoeting met mijn docent economie. Met zijn voeten op het bureauvertelde hij dat hij docent was omdat hij dan veel vakantie had. Het was voor mij, als 15 jarigemoeilijk in te schatten of hij sarcastisch was. In combinatie met zijn nonverbale houding gaf deze opmerking niet een heel enthousiast beeld. Zo was ik de lessen erna dan ook meer geïnteresseerd in de druppels op het raam en hoe deze een eigen weg gingen, dan de lessen economie.

door | jan 14, 2021 | S-O-S

Hedendaagse kunst, dat is toch super interessant?  

Met deze herinnering in gedachten, kon ik het niet laten om ook stil te staan bij mijn eigen docentschap. Een aantal jaar geleden begon ik als docent beeldende kunst en vormgeving op het VMBO. Vol goede moed stond ik voor de klas met mijn zelfgeschreven lessen over hedendaagse kunst, want dat is toch super interessant? Ik dacht echt dat kennisoverdracht over kunst mijn hoofddoel ging worden in mijn lessen, en dan met name die gekke abstracte kunstenaars die lekker kritisch konden zijn over maatschappelijke thema’s. Zat ik er even naast.. 

Je bent écht bezig met het creëren van een veilig pedagogisch klimaat 

Niemand had mij verteld dat je vooral bezig bent met een veilig pedagogisch klimaat creëren in de klas. En zeker met een creatief vak, waar je van speciaal tekenpapier sterke vliegtuigen kan bouwen, met lijm en water grote lijmballen kan maken, met klei balletjes kan rollen en die zo hard mogelijk naar je klasgenoot kan gooien, met klei alleen maar piemels maken of zelfs met lollystokjes een blok aan elkaar kan lijmen en dat als vliegend object gebruiken in de klas Super leuk dus die eerste lessen. #not

Na een jaar durfde ik het weer aan

Na een jaar geoefend te hebben en ook heel veel gefaald te hebben met het creëren van een veilig pedagogisch klimaat, durfde ik het weer aan: we gaan boetseren. Iets wat iedere leerling toch het leukst vindt om te doen. Het thema was ‘Herinner mij’ gekoppeld aan de kunstenares Anne Wenzel. De leerlingen maakte een tegel of een vrij beeldend werk waarbij een herinnering centraal stond, net zoals de kunstenares deed. Wat mij opviel was dat er in deze les een soort subtiele kwetsbaarheid ontstond die ik niet zag aankomen.  

Tijdelijke actie!

Vraag nu gratis en vrijblijvend de eerste lesbrief van lespakket (un)Shakable aan en leer de leerlingen om standvastig te staan in het leven.

En toen viel het kwartje 

De meest persoonlijke verhalen kwamen naar boven over families of persoonlijke gebeurtenissen. Dit raakte mij enorm. Zelfs de leerling die ik elke les moest aanspreken op zijn gedrag begon te bloeien. Tijdens de presentaties had hij een tegel voor zijn oma gemaakt die woonde in Marokko, omdat hij haar mist en haar eigenlijk vaker wilde zien. Of het verhaal van de leerling die haar vluchtelingverleden op een prachtige manier had verbeeld in een tegel. Ik stond daar met tranen in mijn ogen. Zo oprecht en kwetsbaar. En toen viel het kwartje. 

Ik heb een enorme passie voor kunst, maar wat mij drijft is de student echt zien.  

Ik heb een enorme passie voor kunst, maar wat mij drijft is de student echt zien.  

Kunst is voor mij een middel om het hart van een leerling te bereiken. Kunst op zichzelf is niet meer het hoofddoel. Als het hart van een leerling zich laat zien, dan kan je als docent een leerling in zijn of haar eigen kracht zetten. Thematiek in mijn lessen kunnen daarin heel belangrijk en leidend zijn. Maar ook met een simpele tekenopdracht kan je soms aan de motoriek en het kleurgebruik al zien wat er in het hart van een leerling speelt. Dit drijft mij als docent. Ik heb een enorme passie voor kunst, maar wat mij drijft is de student echt zien.  

Ik sta nu met nog meer passie voor de klas!

Hoe kan ik de leerling in zijn of haar kracht zetten? Hoe kan ik hem of haar in zichzelf laten geloven? Hoe kan ik met mijn lessen de blik op de wereld om ons heen net weer even verbreden? Nu ik dit helder heb merk ik dat ik met nog meer passie voor de klas sta, ik geniet echt van het lesgeven. Ook als het even niet gaat zoals ik had gepland, ik weet wat mij drijft en daar ga ik voor. ‘Ik zie je en hetgeen je zegt heeft waarde.’, is een zin die ik altijd in mijn achterhoofd wil houden als ik in gesprek ga met een leerling. 

Ga eens na bij jezelf, hoe wil jij herinnerd worden als docent? Wat drijft je? 

Jurrien ten Brinke - Be Courageous

Over Lesley Burger:

Lesley Burger is docent beeldende vorming op het HMC – het hout- en meubileringscollege in Rotterdam - en kunstenares. Zij is een bevlogen docent, die door de jaren heen ontdekte hoe ze als docent écht een blijvende impact kan hebben in de levens van de leerlingen. Juist door haar vak beeldende vorming heen. Als kunstenares vindt ze het heerlijk om de wereld te verkennen en te ontdekken door haar kunst heen. Bij Creatieve Preventie is Lesley betrokken als blogger. Hier deelt ze op een inspirerende manier haar passie voor haar leerlingen. 

VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN

Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.

× Waar kan ik je mee helpen?