fbpx

de scholen beginnen weer!

‘Ontdek de uitgelezen kans die er ligt voor jou als docent na de intelligente lockdown’

Zo divers als wij mensen zijn, zo verschillend hebben we waarschijnlijk ook de afgelopen maanden beleefd. Voor de een was deze ‘coronatijd’ één lange vakantie, waar nog lang met plezier aan teruggedacht wordt. Maar voor de ander was het een drama van vertwijfeling, onzekerheid, of misschien wel diepe rouw vanwege het gemis van een geliefde. 

door | aug 28, 2020 | S-O-S

Welkom terug!

Hoe dan ook; die zomervakantie deed ons waarschijnlijk heel erg goed. We zijn weer een beetje op adem gekomen. Stiekem ook concluderend dat we niet gemaakt zijn voor alleen maar online contact, TEAMS en andere online lessen. De leerlingen komen weer naar school! Eindelijk begint voor je leerlingen het normale leven weer, met gewone lessen in het klaslokaal, contacten met klasgenootjes en de onderonsjes tijdens de les – hoe storend die soms ook kunnen zijn voor jou als leraar.

“Als docent heb je de gouden mogelijkheid om leerlingen bij te staan! “

Preventie programma Voortgezet Onderwijs

Be Courageous

Als ontwikkelaar van Be Courageous kom ik op ontzettend veel scholen. Wat me daarin opvalt is dat jouw houding als docent mede bepalend is voor de verdere ontwikkeling van jouw leerlingen. Juist de nazomer van 2020. Laat me kort uitleggen wat ik daarmee bedoel.

WAT LEERLINGEN VAN JOU ALS DOCENT NODIG HEBBEN

Als vakinhoudelijk expert wil je natuurlijk niets liever dan vanwege de mogelijke leerachterstand door corona ‘jouw vak’ weer op peil brengen – en ja dat is zeker belangrijk. Maar ik geloof dat dit bijspijkeren alleen zal slagen, wanneer je ziet wat jouw leerling dit najaar daadwerkelijk nodig heeft.

Waarom? Omdat:

  • Door de intelligente lockdown viel het netwerk van de meeste tieners weg; op school, hun vriendengroep of bij de sportvereniging.
  • Het is goed mogelijk dat de spanning thuis behoorlijk opliep, door ruzie, verveling, onzekerheid, of doelloosheid.
  • Leerlingen ervoeren een naar gevoel van emotionele eenzaamheid; natuurlijk was er wel online contact, maar ten diepste verlangt iedereen naar offline contact.
  • Er brak een nieuwe fase aan; hoe ga ik met tegenslag om als ik dacht dat ik de hele wereld aankon?

Echt contact!

Wij, mensen, zijn gemaakt om écht contact te hebben met elkaar; die andere mening te horen, die bemoedigende schouderklop te voelen, grenzen over en weer aan te geven, en gewoon plezier met elkaar te hebben in de aula, op het schoolplein of in de lokale supermarkt. Juist omdat we ons daarin verbonden voelen met de ander, geluk kunnen ervaren én als persoon kunnen groeien in onze sociale ontwikkeling.

Ik wil je vragen voor wat extra ruimte voor je leerlingen dit najaar. Laten we niet nog meer afstand van elkaar nemen, maar juist tijd en aandacht voor elkaar nemen. Zo kun je samen afdalen van het hoofd naar het hart. Als docent kun je open en nieuwsgierig kijken naar wie er voor je zit:

  • Wat laat je leerling zien aan (non) verbaal gedrag? In plaats van de leerling te berispen op het gedrag, loont het wellicht om eens verder te vragen.
  • Hoe gaat het nu écht met je leerling?
  • Hoe reageert hij/zij op de vraag naar wat de uitdagingen waren de afgelopen maanden en wat wellicht moeilijk was? Misschien vond je leerling het online lessen volgen fantastisch omdat er geen afleidingen waren vanuit medeleerlingen. Of was er juist veel spanning thuis en was de sfeer heel onveilig.
  • Wellicht heeft je leerling te dealen met angst en onzekerheid. Iets wat zo vaak onder de oppervlakte speelt, maar wat zo’n grote impact kan hebben op een leven.
  • Durf zelf ook kwetsbaar te zijn, gewoon door te delen waar je zelf doorheen bent gegaan.

NEEM TIJD MET JOUW LEERLINGEN OM DEZE FASE EEN PLEK TE GEVEN

Veel leerlingen zijn voor het eerst geconfronteerd met de niet-maakbaarheid van hun eigen wereld. Soms overkomen je bepaalde dingen, waarvan je geen idee hebt hoe je ermee moet dealen of wanneer het einde in zicht komt. De confrontatie met lijden kan angst en onzekerheid met zich meebrengen of bepaalde emoties die je aandacht vragen. Daar ligt er zeker een kans! Want hoe mooi is het wanneer je jongeren kunt helpen om te kunnen omgaan met de moeilijke situaties in het leven!

WAT LEERLINGEN VAN JOU ALS DOCENT NODIG HEBBEN

Als vakinhoudelijk expert wil je natuurlijk niets liever dan vanwege de mogelijke leerachterstand door corona ‘jouw vak’ weer op peil brengen – en ja dat is zeker belangrijk. Maar ik geloof dat dit bijspijkeren alleen zal slagen, wanneer je ziet wat jouw leerling dit najaar daadwerkelijk nodig heeft.

Waarom? Omdat:

  • Door de intelligente lockdown viel het netwerk van de meeste tieners weg; op school, hun vriendengroep of bij de sportvereniging.
  • Het is goed mogelijk dat de spanning thuis behoorlijk opliep, door ruzie, verveling, onzekerheid, of doelloosheid.
  • Leerlingen ervoeren een naar gevoel van emotionele eenzaamheid; natuurlijk was er wel online contact, maar ten diepste verlangt iedereen naar offline contact.
  • Er brak een nieuwe fase aan; hoe ga ik met tegenslag om als ik dacht dat ik de hele wereld aankon?

Echt contact!

Wij, mensen, zijn gemaakt om écht contact te hebben met elkaar; die andere mening te horen, die bemoedigende schouderklop te voelen, grenzen over en weer aan te geven, en gewoon plezier met elkaar te hebben in de aula, op het schoolplein of in de lokale supermarkt. Juist omdat we ons daarin verbonden voelen met de ander, geluk kunnen ervaren én als persoon kunnen groeien in onze sociale ontwikkeling.

Ik wil je vragen voor wat extra ruimte voor je leerlingen dit najaar. Laten we niet nog meer afstand van elkaar nemen, maar juist tijd en aandacht voor elkaar nemen. Zo kun je samen afdalen van het hoofd naar het hart. Als docent kun je open en nieuwsgierig kijken naar wie er voor je zit:

  • Wat laat je leerling zien aan (non) verbaal gedrag? In plaats van de leerling te berispen op het gedrag, loont het wellicht om eens verder te vragen.
  • Hoe gaat het nu écht met je leerling?
  • Hoe reageert hij/zij op de vraag naar wat de uitdagingen waren de afgelopen maanden en wat wellicht moeilijk was? Misschien vond je leerling het online lessen volgen fantastisch omdat er geen afleidingen waren vanuit medeleerlingen. Of was er juist veel spanning thuis en was de sfeer heel onveilig.
  • Wellicht heeft je leerling te dealen met angst en onzekerheid. Iets wat zo vaak onder de oppervlakte speelt, maar wat zo’n grote impact kan hebben op een leven.
  • Durf zelf ook kwetsbaar te zijn, gewoon door te delen waar je zelf doorheen bent gegaan.

NEEM TIJD MET JOUW LEERLINGEN OM DEZE FASE EEN PLEK TE GEVEN

Veel leerlingen zijn voor het eerst geconfronteerd met de niet-maakbaarheid van hun eigen wereld. Soms overkomen je bepaalde dingen, waarvan je geen idee hebt hoe je ermee moet dealen of wanneer het einde in zicht komt. De confrontatie met lijden kan angst en onzekerheid met zich meebrengen of bepaalde emoties die je aandacht vragen. Daar ligt er zeker een kans! Want hoe mooi is het wanneer je jongeren kunt helpen om te kunnen omgaan met de moeilijke situaties in het leven!

Speciaal voor jouw leerlingen!

Dat is waarom Be Courageous en Creatieve Preventie de handen in elkaar geslagen hebben! We bieden de mogelijkheid om de CourageousDay met LIFELINE lespakket te combineren. Dat is een prachtige kans om daadwerkelijk te horen hoe jouw leerling de afgelopen maanden heeft ervaren én leerlingen bij te staan in het dealen met de uitdagingen die ze ervaren in het leven. Door corona of door andere omstandigheden in het leven.

Tijdelijke actie!

Vraag nu gratis en vrijblijvend de eerste lesbrief van lespakket (un)Shakable aan en leer de leerlingen om standvastig te staan in het leven.

UNIEKE COMBINATIE voor jouw leerlingen!

De CourageousDay is een interactieve dag met veel spellen, getuigenissen en een ‘over de streep’- programma, waarin leerlingen inzicht krijgen in zichzelf, maar ook in de klasgenootjes. Dat alles vanuit de basis van respect.

Het online lesprogramma LIFELINE is de perfecte follow-up. Door middel van de 7 online lessen ontdekken de leerlingen hoe ze om kunnen gaan met moeilijke situaties in hun leven.

Thema’s zoals angst en onzekerheid, financiële problemen, ziekte of overlijden komen voorbij. Dat geeft een uitgelezen kans om leerlingen de tools en de openheid te geven om met lijden te dealen. Want ja, door corona stortte hun vredelievende wereldbeeld wellicht in elkaar, maar één ding is zeker; als mens kun je geestelijke veerkracht ontwikkelen. Juist in een vertrouwde en veilige setting. Hoe mooi is dat wanneer je bij jou op school die ruimte kunt creëren.

Ga ervoor, BE COURAGEOUS!

Hartelijke groet,
Jurrien ten Brinke

Be Courageous Day
Jurrien ten Brinke - Be Courageous

Over Jurrien ten Brinke:

Jurrien ten Brinke (1981) heeft jarenlang als spreker en tiener/jongerenwerker tienduizenden jongeren gesproken en is initiator van diverse projecten, gericht op het bestrijden van extreme armoede wereldwijd en tegengaan van (emotionele) eenzaamheid. Hij is als spreker verbonden aan stichting Compassion NL en runt samen met zijn gezin een buurthuis en zorgboerderij Old School in Apeldoorn.

VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN

Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.

× Waar kan ik je mee helpen?