fbpx

social media

volg je me nog?

Wat is een influencer? Dat is de eerste vraag die een aantal jonge meisjes gesteld wordt in de 3doc documentaire Volg je me nog?. Na wat gegiegel delen de meisjes dat het mensen zijn met heel veel volgers. Als er iets is waar die meisjes van onder de indruk zijn, is dat het wel! Als veel mensen je volgen voel je jezelf zeker, je voelt jezelf gezien. En is dat nu niet juist het verlangen van elk mens? Jezelf gezien en gekend weten om wie je nu écht bent. De vraag echter is of dit in de werkelijkheid dan ook het geval is…

door | apr 15, 2021 | Social Media

de wrange werkelijkheid

Volg je me nog? werpt een eerlijke blik achter de hele instagram wereld. Daar waar je normaal gesproken alleen de perfecte afbeeldingen of gescripte filmpjes ziet van de influencers geeft filosoof en journalist Doortje Smithuijsen een kijkje achter de schermen. Zo volgt ze een drietal succesvolle Instagram-influencers in het échte leven die zo hun boekje open doen over de keerzijde van de spotlights. Ze zijn zelf een merk geworden en het aantal volgers en de interactie op hun posts bepaald wat ze delen. Dat wat goed scoort wordt gedeeld, of dat nu écht hetgeen is wat zij belangrijk of leuk vinden doet daarbij niet ter zake. Het gevolg? Extreme onzekerheid en jezelf kwijt raken.

Het grote contrast

Marlot Willems, online bekend als @Julielot, vertelt in de documentaire dat een vriendin haar zei – in een periode dat ze psychisch in de lappenmand zat – dat ze haar Julielot masker op moest zetten. Zo kon ze haar account en daarmee ook haar inkomen draaiende kon houden. Marlot heeft de afgelopen 10 jaar, zo deelt ze in een Instagram post op 30 december 2019, meerdere behandelingen gehad voor een persoonlijkheidsstoornis en meerdere depressies. Iets waar ze tijdens de documentaire ook aan refereert. Je hart breekt wanneer je deze jonge vrouw in de ogen kijkt en ziet hoe groot het contrast is van alle perfecte foto’s en de realiteit dat het leven niet over rozen gaat.

Guido Roorda

Boek nu een preventieles over Social Media bij jou op school

Help leerlingen op een positieve en gezonde manier te leren omgaan met social media.

Influencers hebben enorm veel invloed op jongeren

Het CBS doet jaarlijks onderzoek naar het ICT gebruik onder huishoudens. Zoals wellicht verwacht heeft praktisch elke jongere in de leeftijd van 12-25 jaar beschikking over internet. Dit gebruiken ze bijna elke dag (96 procent), waarbij ze dat veelal via hun mobiele telefoon doen (94,7 procent). 96,8 procent van de jongeren gebruikt internet voor sociale media, welgeteld 96,8 procent. Daarbij blijkt dat influencers steeds belangrijker zijn om jongeren te bereiken. Dat wat de influencers delen, liken, dragen of promoten is populair – waarbij er natuurlijk niet aan gedacht wordt dat de zogenaamde influencer regelmatig betaald wordt om ergens enthousiast over te zijn. Dat is immers het verdienmodel.

Het eerlijke verhaal

Het is van groot belang om jongeren mediawijs te maken. Een van de belangrijkste boodschappen daarin is, is een eerlijk kijkje achter de schermen van influencers. Ook zij zijn voor 100 procent mens en hebben op die manier te maken met de uitdagingen van het leven. Het plaatje dat online geschetst wordt kan zomaar een vertekent beeld geven van de werkelijkheid. Dat wat je ziet is altijd een moment opname, en ook al ziet dat er fantastisch en begeerlijk uit, het is altijd de kunst in het leven om je ook bewust te zijn van de rijkdom die je in huis hebt. Namelijk jezelf!

 

Marije van den Berg

Over Marije van den berg

Marije van den Berg is spreker, coach en auteur. Ze volgde haar opleiding tot integratief coach bij Groundwork. Na haar jarenlange ervaring met preventie- en jeugdwerk bij stichting Chris/De Hoop GGZ en stichting BUtogether, is ze zelfstandig verder gegaan als spreker. Daarnaast werkt zij voor De Zichtmakers, een evenementen en media bureau. Binnen Creatieve Preventie is Marije actief binnen het uitzetten van de grote lijnen van het online weerbaarheidsprogramma LIFELINE – iets wat écht haar hart heeft - en draagt ze haar steentje bij in de strategische marketing communicatie. 

VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN

Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.

× Waar kan ik je mee helpen?