social media
word je echt gelukkig van sociAl media?
Daar waar jij wellicht opgroeide met een internetverbinding waarbij je bliepend in moest bellen en wellicht via MSN en Hyves met je vrienden communiceerde, is het voor jouw leerlingen ondenkbaar om zich een leven zonder wifi en social media voor te stellen. Bijna iedereen is actief op social media, wel 96 procent! Het is dus ongekend populair. Met alle bijkomende voordelen: je bent 24/7 bereikbaar, je kunt contact houden met vele (vakantie)vrienden die je anders uit het oog zou verblijven en alles is met een druk op de knop bereikbaar. Maar in dat alles is de vraag: word je écht gelukkig van social media?
Het social media onderzoek van 2020
Daar waar WhatsApp het grootste marktaandeel heeft, zijn Instagram en Youtube bezig met een inhaalslag. Het gebruik van Facebook heeft onder tieners een teruglopende interesse. Meer dan de helft van alle TikTok gebruikers zijn kinderen in de leeftijd van 6-14 jaar. Dit alles blijkt uit het Social media onderzoek van 2020, wat uitgevoerd is door Newcom. Dit alles betekent dus dat volgens de statistieken vrijwel al je leerlingen actief zijn op social media.
De keerzijde van social media
Het beïnvloed je zelfbeeld én je wereldbeeld
Daar waar al tijden de discussie heerst over de invloed van de gefotoshopte foto’s in de magazines, is het vandaag geen uitzondering. Een filtertje hier en een fotoshop momentje daar zorgt ervoor dat elke foto die online verschijnt de perfecte weergave lijkt van het misschien niet zo perfecte moment. De maakbaarheid en de perfectie die zo dagelijks aan ons voorbij komt is immens. Mediaspecialist John Fassee schetst dat we gemiddeld zo’n 1.546 promotie uitingen zien. Laat staan dan alle perfect pictures die op de socials voorbijkomen. En ja, dat mist zijn invloed niet. Het kan soms een groot contrast opwerpen met jouw imperfecte uiterlijk, je puistjes, je status of jouw niet-altijd-positieve-mood.
De keerzijde van social media
Het beïnvloed je zelfbeeld én je wereldbeeld
Daar waar al tijden de discussie heerst over de invloed van de gefotoshopte foto’s in de magazines, is het vandaag geen uitzondering. Een filtertje hier en een fotoshop momentje daar zorgt ervoor dat elke foto die online verschijnt de perfecte weergave lijkt van het misschien niet zo perfecte moment. De maakbaarheid en de perfectie die zo dagelijks aan ons voorbij komt is immens. Mediaspecialist John Fassee schetst dat we gemiddeld zo’n 1.546 promotie uitingen zien. Laat staan dan alle perfect pictures die op de socials voorbijkomen. En ja, dat mist zijn invloed niet. Het kan soms een groot contrast opwerpen met jouw imperfecte uiterlijk, je puistjes, je status of jouw niet-altijd-positieve-mood.
De aanmaak van het gelukshormoon oxytocine in relaties
Veel jongeren gebruiken social media als de manier om contact te houden met hun vrienden, familie en alle mensen die ze online hebben ‘ontmoet’. Wist je dat het gelukshormoon oxytocine vrijkomt op het moment wanneer je écht contact maakt met anderen, bijvoorbeeld wanneer je een goed gesprek hebt met een vriend of vriendin of wanneer je een knuffel krijgt? De voorwaarde echter voor het aanmaken van dit hormoon is dat je face to face contact nodig hebt, dus via social media contacten komt dit hormoon niet vrij. Er komt steeds meer aandacht voor eenzaamheid onder jongeren, wel 200.000 jongeren voelen zich dag in dag uit eenzaam.
Boek nu een preventieles over Social Media bij jou op school
Help leerlingen op een positieve en gezonde manier te leren omgaan met social media.
De aanmaak van het gelukshormoon oxytocine in relaties
Veel jongeren gebruiken social media als de manier om contact te houden met hun vrienden, familie en alle mensen die ze online hebben ‘ontmoet’. Wist je dat het gelukshormoon oxytocine vrijkomt op het moment wanneer je écht contact maakt met anderen, bijvoorbeeld wanneer je een goed gesprek hebt met een vriend of vriendin of wanneer je een knuffel krijgt? De voorwaarde echter voor het aanmaken van dit hormoon is dat je face to face contact nodig hebt, dus via social media contacten komt dit hormoon niet vrij. Er komt steeds meer aandacht voor eenzaamheid onder jongeren, wel 200.000 jongeren voelen zich dag in dag uit eenzaam.
Dat wat geplaatst is, blijft geplaatst
Stel je voor, een leerling solliciteert voor een baantje. Wat zal het eerste zijn wat een bedrijf zal doen bij een potentiële nieuwe werkgever? Juist, zijn social media accounts checken. Dat is dé perfecte manier om eens te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt. Of denk aan de situatie over een naaktfoto die een leerling doorgestuurd heeft en die op het net terecht is gekomen… Er zijn verhalen bekend waarbij dit soort beelden de jongere zijn blijven achtervolgen. Zoals in de documentaire Help, mijn borsten staan online. Dát wat op het internet geplaatst is, is niet altijd zo makkelijk er weer af te krijgen. Vooral zodra er de inhoud verbonden is aan allerlei andere pagina’s.
Nepnieuws - Is dát wat je leest waar of niet waar?
Slechts 3 procent van de jongeren onderschept nepnieuws. Nepnieuws is veelal suggestief nieuws wat niet berust is op feiten, maar het is ontsproten aan iemands fantasie om zo de publieke opinie te beïnvloeden. In het onderzoeksrapport van de parlementaire Commission on Fake News and the Teaching of Critical Literacy Skills staat een oproep om jongeren te leren om kritisch te zijn in hun mediagebruik, omdat ze veelal niet herkennen wanneer nieuws nep of echt is. Veel jongeren halen hun nieuws vanaf social media kanalen, waarbij het gevaar op de loer ligt dat door alle … je alleen maar het nieuws te zien krijgt wat je wilt zien. Het is van groot belang dat we de leerlingen leren om te fact-checken. Waarbij je controleert of een bericht op waarheid gebaseerd is of niet. Dat vereist een actieve houding, in plaats van alles wat je voorbij ziet komen als waarheid aan te nemen. Check het artikel van Mediawijsheid over nepnieuws voor meer informatie.
Dat wat geplaatst is, blijft geplaatst
Stel je voor, een leerling solliciteert voor een baantje. Wat zal het eerste zijn wat een bedrijf zal doen bij een potentiële nieuwe werkgever? Juist, zijn social media accounts checken. Dat is dé perfecte manier om eens te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt. Of denk aan de situatie over een naaktfoto die een leerling doorgestuurd heeft en die op het net terecht is gekomen… Er zijn verhalen bekend waarbij dit soort beelden de jongere zijn blijven achtervolgen. Zoals in de documentaire Help, mijn borsten staan online. Dát wat op het internet geplaatst is, is niet altijd zo makkelijk er weer af te krijgen. Vooral zodra er de inhoud verbonden is aan allerlei andere pagina’s.
Nepnieuws - Is dát wat je leest waar of niet waar?
Slechts 3 procent van de jongeren onderschept nepnieuws. Nepnieuws is veelal suggestief nieuws wat niet berust is op feiten, maar het is ontsproten aan iemands fantasie om zo de publieke opinie te beïnvloeden. In het onderzoeksrapport van de parlementaire Commission on Fake News and the Teaching of Critical Literacy Skills staat een oproep om jongeren te leren om kritisch te zijn in hun mediagebruik, omdat ze veelal niet herkennen wanneer nieuws nep of echt is. Veel jongeren halen hun nieuws vanaf social media kanalen, waarbij het gevaar op de loer ligt dat door alle … je alleen maar het nieuws te zien krijgt wat je wilt zien. Het is van groot belang dat we de leerlingen leren om te fact-checken. Waarbij je controleert of een bericht op waarheid gebaseerd is of niet. Dat vereist een actieve houding, in plaats van alles wat je voorbij ziet komen als waarheid aan te nemen. Check het artikel van Mediawijsheid over nepnieuws voor meer informatie.
Het is tijd voor mediawijsheid!
Daarom is het nodig tijd dus voor real life contact en om het gesprek aan te gaan met leerlingen over de impact en het gebruik van social media. Dat kun je als docent zelf doen, of nodig ons uit voor een gastles over social media.
Over Marije van den berg
Marije van den Berg is spreker, coach en auteur. Ze volgde haar opleiding tot integratief coach bij Groundwork. Na haar jarenlange ervaring met preventie- en jeugdwerk bij stichting Chris/De Hoop GGZ en stichting BUtogether, is ze zelfstandig verder gegaan als spreker. Daarnaast werkt zij voor De Zichtmakers, een evenementen en media bureau. Binnen Creatieve Preventie is Marije actief binnen het uitzetten van de grote lijnen van het online weerbaarheidsprogramma LIFELINE – iets wat écht haar hart heeft - en draagt ze haar steentje bij in de strategische marketing communicatie.
VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN
Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.