De kracht van
Een holistische benadering
De gouden cirkel van Simon Sinek is een populair model wat binnen het bedrijfsleven veelvuldig ingezet wordt. Een tool dat zeker voor jou als docent verrassend veel inzicht kan geven. In de TED talk Start with why, neemt Simon Sinek je mee in de gouden cirkel.
De les van de gouden cirkel
De gouden cirkel bestaat uit 3 cirkels. Het is als het ware een ui, met daarin twee diepere kernen, bestaande uit wat, hoe én als diepste kern het waarom.
1. Wat
Als docent zorg je ervoor dat leerlingen zich kennis eigen maken of vaardigheden ontwikkelen. Je bent docent aardrijkskunde, lichamelijke opvoeding of economie. Je bent aangenomen om ervoor te zorgen dat de leerlingen een dosis kennis meekrijgen zodat ze afgeleverd worden op het gewenste leer- en denkniveau.
2. Hoe
Op welke manier jij doceert typeert jou als persoon of de visie die jij hebt op het onderwijs. Hoe jij onderwijst is was jou anders maakt dan wellicht een andere docent op de gang die hetzelfde vak doceert. Zo beleefde ik een geschiedenisles van een docent die goed verhalen kon vertellen heel anders dan van een docent die me zelfstandig liet werken.
3. Waarom
De waarom is de diepste kern van de gouden cirkel. De waarom gaat niet om de lesstof of de goede cijfers, dat is slechts het beoogde resultaat. Nee, de waarom gaat over het doel, de reden of de overtuiging die je hebt. Het heeft alles te maken met jouw bestaansrecht. En de ‘waarom’ is voor iedereen weer anders!
De les van de gouden cirkel
De gouden cirkel bestaat uit 3 cirkels. Het is als het ware een ui, met daarin twee diepere kernen, bestaande uit wat, hoe én als diepste kern het waarom.
1. Wat
Als docent zorg je ervoor dat leerlingen zich kennis eigen maken of vaardigheden ontwikkelen. Je bent docent aardrijkskunde, lichamelijke opvoeding of economie. Je bent aangenomen om ervoor te zorgen dat de leerlingen een dosis kennis meekrijgen zodat ze afgeleverd worden op het gewenste leer- en denkniveau.
2. Hoe
Op welke manier jij doceert typeert jou als persoon of de visie die jij hebt op het onderwijs. Hoe jij onderwijst is was jou anders maakt dan wellicht een andere docent op de gang die hetzelfde vak doceert. Zo beleefde ik een geschiedenisles van een docent die goed verhalen kon vertellen heel anders dan van een docent die me zelfstandig liet werken.
3. Waarom
De waarom is de diepste kern van de gouden cirkel. De waarom gaat niet om de lesstof of de goede cijfers, dat is slechts het beoogde resultaat. Nee, de waarom gaat over het doel, de reden of de overtuiging die je hebt. Het heeft alles te maken met jouw bestaansrecht. En de ‘waarom’ is voor iedereen weer anders!
Tijdelijke actie!
Vraag nu gratis en vrijblijvend de eerste lesbrief van lespakket (un)Shakable aan en leer de leerlingen om standvastig te staan in het leven.
De spanning tussen vak fanaat of bewogen docent zijn
Daar waar de ene docent doceert om daarnaast van betekenis te zijn in het leven van een leerling is de andere docent gepassioneerd om nog meer te leren over zijn of haar vak. Dat raakt een interessante discussie, want ben je als docent ook verantwoordelijk voor het vormingsproces van leerlingen? Is jouw sterkste drijfveer je passie voor jouw vak of is dat het welzijn van de leerling? Soms lijkt dat elkaar namelijk wel eens te bijten, alsof je als docent moet schipperen tussen de stof of datgene wat speelt in de klas (of in het leven van een van je leerlingen). Waarmee help je ze nu het beste?
De holistische benadering
Als Creatieve Preventie geloven wij in een holistische benadering. Alles is verweven met elkaar. Jij kunt oog hebben voor zowel jouw leerling als de inhoud van de stof. Je kunt actuele thema’s inzetten om je stof kracht bij te zetten, zoals terugblikken op de Spaanse griep in 1918 met het vak geschiedenis en ontdekken hoe de wereld zich erna herstelde. Of het belang van gezonde voeding, beweging en ontspanning bespreken tijdens een les lichamelijke opvoeding. Zo kun je met elk vak in gesprek over vaktechnische kennis én essentiële levenslessen. Juist op die manier kun je in de dagelijkse praktijk de mentale weerbaarheid van je leerlingen versterken.
Versterk de mentale weerbaarheid en de geestelijke veerkracht van je leerlingen
Ook kun je mentorlessen inzetten om de mentale weerbaarheid en geestelijke veerkracht te ontwikkelen van leerlingen. Juist daarom ontwikkelden wij het lessenpakket (un)Shakable. Ben je benieuwd of dit lessenpakket iets is voor jouw school? Plan dan een belafspraak met ons in zodat we vrijblijvend kennis kunnen maken.
Over Marije van den berg
Marije van den Berg is spreker, coach en auteur. Ze volgde haar opleiding tot integratief coach bij Groundwork. Na haar jarenlange ervaring met preventie- en jeugdwerk bij stichting Chris/De Hoop GGZ en stichting BUtogether, is ze zelfstandig verder gegaan als spreker. Daarnaast werkt zij voor De Zichtmakers, een evenementen en media bureau. Binnen Creatieve Preventie is Marije actief binnen het uitzetten van de grote lijnen van het online weerbaarheidsprogramma LIFELINE – iets wat écht haar hart heeft - en draagt ze haar steentje bij in de strategische marketing communicatie.
VRAAG NU DE EERSTE lesbrief van (un)Shakable GRATIS AAN
Wij als Creatieve Preventie geloven dat we samen verantwoordelijk zijn om tieners mentaal weerbaar te maken. Dat is de reden waarom wij in de afgelopen maanden lespakket (un)Shakable hebben ontwikkeld. Een lespakket met zes lesbrieven vol opdrachten, sociale interacties en inzichten. We stellen tijdelijk de eerste lesbrief gratis beschikbaar voor jou als docent.